1 t/m 14 maart, 5e & 6e week - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu 1 t/m 14 maart, 5e & 6e week - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu

1 t/m 14 maart, 5e & 6e week

Door: irisfluttert

Blijf op de hoogte en volg Iris

30 Maart 2011 | Finland, Helsinki

1 t/m 14 maart, week 5 & 6
De tijd gaat snel, we zijn hier al een maand!!

Qua interviews zijn we ‘een beetje’ opgeschoten, we hebben op woensdag 1 maart ons eerste Finse interview gehad met een ‘Midwife’ van een womens hospital. Een erg leuke/aardige vrouw die redelijk goed Engels sprak (ze had zich voorbereid met een hele lijst met woorden vertaald van het Fins naar het Engels). Ze heeft ons erg geholpen, het interview duurde een uur, en ze heeft ons doorverwezen naar de maatschappelijk werker van het ziekenhuis. Daar zijn we uiteraard langs gegaan, en haar collega’s. We hebben 1 afspraak staan, en een interview uitgewerkt via de email ontvangen. Prima!
Op vrijdag 11 maart hadden we ons tweede ‘echte’ interview, in een instelling voor dakloze vrouwen (met of zonder kinderen of zwanger). We kregen ook een rondleiding door de instelling, erg interessant om te zien. Er zat ook een soort ‘dagbesteding’ voor verslaafden in het algemeen. Ze konden hier eten voor €1, wassen voor 80 cent en gratis douchen. Ook was hier een mogelijkheid om je gebruikte naalden om te wisselen voor nieuwe, een gratis SOA/HIV of zwangertest doen. Of een middagdutje. Een erg grappig systeem. Deze instelling wordt op 3 manieren gefinancierd: Door de overheid, door de verzekering maar ook door de gokautomaten die in de supermarkt staan. In Finland staat in elke supermarkt en kiosk (praktisch in elke winkel dus) gokautomaten, daar zijn er erg veel van, en altijd staan er mensen achter deze ‘gambling machines’. (een goed doel waar de opbrengst naartoe gaat, het geld van de verslaafde gaat naar de andere verslaafde haha). Verder hebben we nog afspraken staan bij maatschappelijk werkers, docenten en achter in de maand nog bij enkele instellingen speciaal voor tienermoeders (die instellingen moeten we dus hebben, waarom duurt dat toch zo lang?!..)

Uiteraard zijn we de ‘gebruikelijke’ feestjes op zondag en woensdag weer afgelopen, lang leve de goedkope studenten party’s :) En op zaterdag 5 maart was er nog een ‘nieuw’ studentenfeest, een underground studentenparty. Voor die tijd hier een pre-party en met veel mensen richting het centrum, erg gezellig! De laatste nachtbus terug naar huis gepakt (wat fijn, op zaterdag gaat er ook een bus terug tot 4 uur i.p.v. 01.25 uur, kost 4 euro extra maar ik vind het ideaal!!)

Op donderdag 3 maart was er nog een internationale dag op de Metropolia University, dit was gezellig, veel mensen uit veel verschillende landen. Na deze dag zijn we naar een Finse verjaardag gegaan, met als afsluiter naar de bioscoop (Monthy Pyton film) en een biertje in de Irish Pub.

Na een wandeling kwamen wij er achter dat er heel dicht bij ons appartement een ‘snowboard-heuvel’ zit. De huur van een snowboard, boots & helm is ‘slechts’ 15 euro per dag. Dit gaan we dus zeker een keer proberen!!

Nog meer sneeuwpret: Op dinsdag was er een groot ‘slee’ evenement! In het Kaivopuisto park, genaamd Laskiaisrieha. Met zelfgemaakte, gekke of gewone sleetjes een heuvel afglijden. De studenten waren weer gekleed in hun schooloverall (elke school/faculteit heeft zijn eigen kleur overall). En je kon er gratis, op vertoon van je ID, een slee lenen. Dus dat hebben wij (Isabell, de Zwitserse buurmeisjes en ik) gedaan. We zijn heel vaak van de heuvel afgegleden, wat is dat leuk zeg!! Weer helemaal kind haha!

Ideaal aan Finland: Ze zijn niet zoals in NL van die ‘gappers’! Ik was mijn slippers 2 weken geleden vergeten in de sauna, ze stonden er nog netjes te wachten op mij! Tegenwoordig doen we onze was in sauna tijd, tijdens tijd dat de was in de droger zit kan ik ‘wachten’ in de sauna. Het nuttige met het aangename combineren dus ;)

Op vrijdag 11 maart kwamen mij
n tantes en nichtjes van Familie Fluttert langs! Eventjes een weekendje Helsinki (dat is niet zo ver haha). Met de bus ben ik naar het vliegveld gegaan om ze daar te ontmoeten, vanaf daar naar het hotel. Ingecheckt in het Hilton, en toen de stad in voor sightseeing. Zowel met de Metro als de tram, ideaal. Enkele kerken bezocht met een stadswandeling. ’s Avonds lekker uiteten bij een ‘typisch Fins restaurant’, eindelijk mijn dikke Biefstuk mmm. Zaterdag zijn we vertrokken naar Suomenlinna, een mooi & historisch eiland voor Helsinki, ongeveer 20 minuten met de veerboot. Erg mooi, het was wel koud maar het zonnetje scheen! ’s Middags na een lunch (met biertje/wijntje) een tramtochtje door de stad, en nog een gedeelte van een van de grootste winkelcentra bekeken (Kamppi). Daar hebben twee tantes zich zelfs nog laten opmaken door ‘verkopers’. ’s Avonds weer lekker gegeten, de receptiemedewerker beveelt dit aan, het was heerlijk (heb lekker gevulde koolbladeren gegeten)! Daarna nog een wijntje/biertje op de hotelkamer, en lekker slapen in’t Hilton. ’s Morgens om 8 uur zat ik weer met mijn nichtje in de sauna, daarna ontzettend lekker ontbeten. Na het ontbijt zijn we naar Sealife geweest, en nog even mijn flatje bezocht. Na het ‘eten’ zijn ze weer vertrokken naar het vliegveld. Het was een ontzettend gezellig weekend, tantes en nichtjes bedankt!!!!!