1 t/m 10 april, week 9 + 10 - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu 1 t/m 10 april, week 9 + 10 - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu

1 t/m 10 april, week 9 + 10

Door: irisfluttert

Blijf op de hoogte en volg Iris

11 April 2011 | Finland, Helsinki

Om te beginnen een ’studie update’vanuit het winderige Helsinki (de tempratuur is nu overdag rond de 4 graden, en 's nachts -1); We hebben deze weken onze belangrijkste interviews gehad met gedreven medewerkers van instellingen speciaal voor jonge (tiener) moeders. Na veel gebel en gemail, een paar keer de afspraken verschoven te hebben etc. etc. was het dan eindelijk zo ver. We zijn begonnen met alle interviews uit te werken, en we schieten hier redelijk mee op. Het bachelor rapport begint nu vorm te krijgen! We zijn hier dus zeker niet voor niets. Nog wel één minpuntje; het Saxion werkt niet echt mee, we wachten al drie weken op feedback, en die krijgen we maar niet omdat er steeds zaken tussen komen vanuit de Saxion kant.. Jammer!! Maar we kunnen wel ons bachelor rapport hier, in Helsinki aan de Metropolia University, presenteren! Dat is goed nieuws!

Nieuws van ILEX (international learning exchange USA); zoals sommige van jullie weten zou ik graag na mijn opleiding naar Amerika willen om daar te gaan ‘werken’. Hiervoor moest ik een uitgebreide aanmelding schrijven, met alles er op en er aan (CV, ervaringen uitschrijven, sterke & zwakke punten, hoe mijn hobby’s mijn leven beïnvloeden & hoe ik ze in kan zetten bij de doelgroep, casussen uitwerken hoe ik ze zou oplossen, soort bewijs van goed gedrag e.d.) Dit is allemaal opgestuurd naar de contactpersoon in NL, na een paar dagen had ik al bericht, en het is doorgestuurd naar Amerika. Vanuit de VS heb ik ook bericht terug, ik heb op 25 april een ‘interview’ van ongeveer 1 uur via de telefoon!!

Uiteraard moet Koninginnedag hier ook gevierd worden! Dit ga ik onder andere doen bij de Nederlandse Ambassade van Finland. Ik heb een uitnodiging ontvangen voor een twee uur durende receptie op 28 april. Ik ben erg benieuwd!! (ik heb pa & ma nog iets oranjes mee laten nemen voor de extra NL stemming!) Ook houden de NL exchange studenten een Queensday feestje!

De laatste drie zaterdagen hebben wij (Isabell & ik) het goed voor elkaar! Vrienden van ons (eigenlijk het vriendje van Isabell met aanhangsels) houden van koken, en wij van eten! Dus dat komt goed uit! Wij hebben één keer voor hun gekookt, en zij al meerdere keren voor ons. We eten dan samen uitgebreid, en gaan daarna uit. We worden opgehaald door hun vrienden, en gaan fijn met de auto naar de stad, en worden thuis gebracht. Goed geregeld dus. Afgelopen zaterdag had ik zelfs een verrassing; ik kwam thuis, en er was iemand voor ons (in onze keuken!) aan het koken! Lekker gedineerd, een pre-party en daarna het stadje in!

5 april ben ik weer met een ’speciaal voor exchange studenten tripje’ mee geweest, en dit keer naar: De Fazer Chocolat Factory! Na een PowerPoint en enkele filmpjes mochten we een klein gedeelte van de fabriek zien. Maar het was speciaal ingericht voor rondleidingen (uit oogpunt van hygiëne mogen er geen mensen in de fabriek komen). En het hoogtepunt van de rondleiding was: Zoveel chocolade eten als je op kunt! Er stonden enkele grote bakken met chocolade en snoep, je mocht zo veel eten als je wilde (maar niets meenemen naar huis!). We hebben een kwartier lang alle heerlijkheden van Fazer geprobeerd (chocolade met 101 vullingen, melkchocolade, heerlijke snoepjes e.d. e.d.). En als afsluiting kregen we een ’goodybag’ mee met nog meer chocolade (en dingen zoals brood, dat maakt Fazer ook). Lekker hoor!!

Op 6 april heb ik mijn ouders van het vliegveld opgehaald, ze zijn hier een week om mij te bezoeken (ze missen mij natuurlijk heeeel erg ;) ! Ze verblijven in een hotel aan de haven, dus een mooi uitzicht, en niet te veel stadsdrukte. Natuurlijk veel sightseeing met paps en mams gedaan! Zo hebben we de belangrijkste kerken bezocht (de witte Domkerk, de Uspenski kathedraal & de Kallio kerk), het Olympisch stadion bezocht, veel gebouwen bekeken (al wandelend), een paar markten bezocht, lekker uit eten geweest e.d. Ook lekker een taartje gegeten bij Fazer in de stad (een hoogtepunt om te bezoeken, zeker een aanrader!) Ook zijn we met een veerpont naar het eiland ‘Suomenlinna’ geweest, een erg mooi eiland die in 15 minuten per boot te bereiken is vanaf Helsinki. Dit alles natuurlijk met tempraturen wat gebruikelijk is in het Hoge Noorden, dat is regen of sneeuw, wind, veelal bewolkt, maaarrr.. Op zaterdag hebben we zelfs nog op het terras gezeten (wel met Finse tempraturen natuurlijk; de zon scheen, het was +5 graden en een behoorlijke wind, maar het idee was goed!). Op maandag zijn ze naar Tallin (Estland), voor een dagtripje. Ze blijven tot woensdag 13 april! En we hebben nog allerlei leuke plannen op de planning staan!


Verder natuurlijk de gebruikelijke dingen; Uitgaan, lekker eten, thee drinken met of bij de buren & laptop dagen om alles voor school uit te werken e.d. e.d. :)

  • 13 April 2011 - 17:40

    Marjolein,remco,suus:

    Hoihoi!
    mmmmm heerlijk al die chocolade en snoep! en wat gezellig dat je ouders geweest zijn!
    maar euh Iris: Amerika!? Voor hoe lang?! Zo lang kunnen we je hier niet missen!!!
    We verheugen ons er erg op je in mei weer te zien!!! Maar voor nu: nog heeeeeeeeel veeeeel plezier in Finland!
    Kus van ons

  • 17 April 2011 - 10:02

    Familie Slaghekke:

    Ha Iris, ik heb opa en oma Slaghekke ook jouw foto's laten zien, prachtig ze wensen jou nog veel plezier en succes met jouw opleiding. Het aspergesseizoen is ook weer begonnen !!!!!
    Hartelijke groeten van Opa en Oma en fam. Slaghekke en Thea.

  • 21 April 2011 - 16:13

    Harrie En Annie:

    Hoi Iriswat leuk om jou reisverslagen te lezen. Kom jij bijna thuis weten wij hoe we op jou site kunen komen.
    Leuk om te zezen dat het goed met je gaat en dat je het er naar je zin hebt. Wat zal die kou een wennen zijn of niet?
    Veel succes de laatste weken en tot in het zonnige holland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Op 31 oktober '11 is mijn reis naar the United States Of America gestart. Begonnen in Boston, toen naar Worcester vanuit is mijn Global Exchange Opportunities orientatie gestart. Sinds 4 november woon & werk ik in Grand Rapids Minnesota, en maak vanuit hier allerlei uitstapjes in dit grote 'vette' land!

Actief sinds 14 Feb. 2011
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 36815

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2011 - 15 November 2012

Een klein meisje in een Vet land

01 Februari 2011 - 11 Mei 2011

Exchange to Helsinki

Landen bezocht: