15 t/m 29 maart, week 7 & 8 - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu 15 t/m 29 maart, week 7 & 8 - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu

15 t/m 29 maart, week 7 & 8

Door: irisfluttert

Blijf op de hoogte en volg Iris

30 Maart 2011 | Finland, Helsinki

Zoh we zijn weer twee weken verder, de tijd vliegt hier voorbij! Op woensdag 16 maart hadden we weer een interview staan, dit keer met een docent van de Metropolia University, ze heeft voorheen gewerkt als maatschappelijk werker binnen gezinnen. Dus ze had misschien bruikbare informatie en meningen voor ons, weer eentje erbij! De rest van de dagen de ‘gebruikelijke’ dingen gedaan: Op woensdag de Finse Cursus, daarna eten bij de Vlaamse meisjes dan naar de Onnela en om 1.25 de bus weer terug naar huis. Op donderdag het interview uitwerken en aan de slag voor school (lang leve de ‘overgebleven’ opdrachten uit leerpakketen, ofwel de herkansingen en de ‘ik heb ze een jaar laten liggen opdracht’) Goed nieuws: De bewijzen van kunnen zijn af, nu wachten op het resultaat…
Op vrijdagmorgen (de 18e) is het de bedoeling dat we verzamelen om 6.15 op het centraal station. Om half zes spreken we met onze buurtjes af voor onze flat, want we gaan naar de Legendary Baltic Trip. Een weekendje waarin we Tallin & Riga gaan bekijken met een groep van ongeveer 30 studenten (ofwel een weekendje weg). Met z’n allen gaan we in de bus naar de haven, daar worden we ingecheckt en de boot zal om 8 uur vertrekken. Het eerste minpuntje van die dag: De boot heeft vertraging! Dus het reuzeschip vertrekt om 10 uur.. (wij tellen in ons hoofd verder, de overtocht is 3 uur, dus om 13 uur staan we in Tallin, geen probleem). We komen om 16 uur aan in Tallin…
Waarom?! Omdat er teveel ijs was.. Dan denk je, we hebben -24 gehad, nu is het slechts -6/-2 dus het zal wel voorspoedig gaan, niet dus. De boot heeft twee keer muurvast gelegen, en we moesten wachten op de ijsbreker totdat we weer verder konden. Uiteindelijk (de laatste ijsbreker actie) was er een ‘polonaise’ van drie ontzettend grote ‘cruiseschepen’, follow the icebreaker.. Aangekomen in Tallin gezocht naar het Hostel, daar een plekje gevonden (ze hadden twee grote kamers ter beschikking, en een kleine voorruimte). Iris lag in de voorruimte, met 4 meiden hadden wij het ‘redelijk rustig’. Na een heerlijk (en goedkoop, biefstuk voor een tientje) hapje de stad verkent, foto’s gemaakt, meer mensen leren kennen en later op de kamer enkele kaart spelletjes gedaan om daarna uit te gaan in Tallin (Estland).
Dag 2 van de Baltic Trip: Ontbijtje in het Hostel, dan op weg met de bus naar Riga! Met 1 tussenstop (natuurlijk ff weer gegeten, schnitzeltje is hier gewoon 6 euro’s, waarom is Finland toch zo ontzettend duur?!). Na een kleine 5 uur komen we aan in Riga, een erg leuk hostel! Hier liggen we met z’n allen op een kamer (het stonk al na een half uur haha). De stad bekeken met een klein groepje, geld gewisseld, lekker weer uiteten en toen klaarmaken voor de avond. Het hostel organiseert elke zaterdag een Bartour! Alle gasten die in het hostel verblijven kunnen hier aan deelnemen voor een klein bedrag, bij elke bar krijg je een drankje. Zo zijn we naar de Kiwi bar geweest, incl. Live doedelzakspeler, en ik werd nog gered door Spiderman & Batman! Daarna nog naar een typisch Letse bar (met traditionele live muziek en dans, lang leve de folklore), geëindigd zijn we in de Disco.
Twee uurtjes slapen, ontbijtje en toen weer in de bus richting Riga. Iedereen sliep in de meest onmogelijke posities in de bus, incl. me! Daarna nog een paar uurtjes in Tallin, en weer op de boot naar Helsinki.

Tallin is voor veel mensen uit Finland het Walhalla voor drank en sigaretten, dus ook voor veel exchange studenten. De meeste die ik ken gaan gemiddeld 1x per maand om de voorraad aan te vullen. Voor de prijsvergelijking: Doos met blikjes bier, in Helsinki 22 euro excl. Statiegeld, in Tallin 13 euro. Pina colada in Helsinki 15 euro voor een flesje, in Tallin 5.50. Sigaretten zijn onder de 3 euro per pakje, ongeacht merk, in Helsinki rond de 5 euro. Dus bij de terugreis was elke reiziger bepakt en bezakt, en heel veel mensen hadden een trolley volgeladen. Niemand controleert, dus met alle voorraad weer het openbaar vervoer in en op weg naar huis!

Op woensdag 23 maart hadden we weer enkele afspraken staan, en twee interviews afgenomen! En weer de ‘bijna gebruikelijke’ telefoontjes gepleegd om een afspraak proberen te maken, maar dat ligt nogal lastig. Maar we zijn op de goede weg! Op vrijdag was er een officiële Playboy party in Helsinki, daar ben ik met mijn buurmeisje naartoe gegaan, gebluft bij de security, en toen naar binnen. Het was een raar feestje, aan het begin heel veel vrouwen alleen in ondergoed (niet alleen de playmates, want het thema was ‘dress to impress’), bodypainting op het podium. En veel zielige mannetjes die volgens mij nog nooit een vrouw in het echt hadden gezien op die manier. Na een paar uurtjes was de stemming anders, het was een gewoon feest met leuke ‘normale’ mensen (van 22 tot 00 was het feest voor genodigden, na 12 uur was het voor iedereen). Op zaterdag hadden we een uitnodiging voor een etentje, daarna naar Molly Malone. En op zondag nog naar the Tiger (lang leve de blauwe beker party).
Maandag was weer een productieve dag (ben nu bezig met mijn artikel, hierin moet ik ‘falen van de hulpverlening’ aan het licht brengen, een discussie voeren en mijn mening geven hoe het beter kan, hiervoor veel informatie gezocht) Dus ik houd mezelf hier goed bezig!!!

Nog iets leuks: Dinsdag zijn we met enkele buren naar het snowboard/skipark geweest (Lumiparkki). Hier hebben we gesnowboard. De huur van een snowboard, helm en boots is 15 euro, ‘liftpasje’ is 10 euro. Dus voor 25 euries een hoop sneeuw en valpret! Een van de buurmeisjes kan goed snowboarden (ze komt uit Zwitserland..) en heeft ons proberen iets voor te doen, en te helpen. Ik ben de eerste 3x hard van de heuvel/berg afgegaan, ‘kiekn wat t word’. Dat ging wel redelijk goed, viel me niks tegen. Als ik voor mijn gevoel te hard ging, gewoon laten vallen. En de keren daarop viel ik steeds harder en harder (kijken hoe ik de rest van de week bij zit) Maar ik vond het heel erg leuk, en ga het zeker vaker doen!! Na het snowboarden hebben we in ons appartement met 4 personen pannenkoeken gebakken, lekker :)

Een Finse Cursus ‘update’:
Kello on (klokkijken)
Kello on kahdeksan (het is 8 uur)
Tasan: Heel uur
10: Kymmenen
Alles met 10 is toista, bijvoorbeeld Kaksitiosta is 12
Alles met 20 is Kaksikymmentä, 23 is kaksikymmentäkolme
Alles met 30 is Kolmekymmentä. Kolmekymmentäyksi = 31
100 is Sata. 1000 is Tuhat, 100.000 is Satatuhatta, en raad maar wat Miljoona is ;)

• 30 Maart 2011 - 11:32

Marjolein,remco,suus:

Wauw, wat een gave foto's op de boot! En wat een lekkere spiderman!:)
    Aankomende winter een dagje snowboarden/skieeen in Winterberg?!
    Nog een maandje en dan ben je al weer terug, wat is de tijd vlug gegaan!
    groetjes en nog veel plezier!

• 07 April 2011 - 14:20

Thea V.:

Ha Iris, zo te lezen vermaak jij je ook wel in Finland, ik las zojuist in kontakt over jouw reis en was natuurlijk nieuwsgierig !!
    Leuk al jouw verhalen en wat gezellig dat de dames Fluttert er zijn geweest.
    Caroline komt over 3 weken thuis en daar zien wij wel naar uit!!! Iris ik wens je nog veel plezier en succes met je stage, hartelijke groeten van de familie en Thea.

• 07 April 2011 - 14:21

Thea V.:

P.S. wat heb jij prachtige foto's echt heel erg mooi.