1e weken :) - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu 1e weken :) - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu

1e weken :)

Door: irisfluttert

Blijf op de hoogte en volg Iris

14 Februari 2011 | Finland, Helsinki

Op 1 februari 2011 vertrekken wij (Isabell, mijn ‘klasgenoot’ & onderzoekspartner) naar Helsinki om daar voor 3.5 maand aan ons bachelor onderzoek te werken. (in Helsinki gaan we research doen naar het hulpverleningsproces voor jonge, tiener, moeders. In Nederland hebben we bij verschillende instellingen interviews afgenomen en literatuur geanalyseerd voor het hulpverleningsproces in Nederland. Nu zijn we in Helsinki om het hulpverleningsproces aan jonge moeders te onderzoeken. Over deze bevindingen van ons onderzoek schrijven we een bachelor-rapport, een van de laatste fases om onze opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening succesvol af te ronden)

Op 02-11-’10 ontvang ik:
Dear Iris Fluttert,
This is to confirm that you have been accepted as an exchange student in Helsinki Metropolia University of Applied Sciences, in the Faculty of Welfare and Human Functioning, Degree Programme in Social Services, for the period of 01.02.2011-11.05.2011.
Welcome TERVETULOA to Finland and Helsinki Metropolia University of Applied Sciences!
We kunnen dus nu een appartement gaan zoeken en een ticket boeken. De Metropolia universiteit verwijst ons door naar Hoas Housing voor een appartement (zij hebben speciale appartementen voor exchange studenten). Na enkele mailtjes en formulieren krijgen we bericht dat we een appartement hebben, voor €389,00 per maand, incl. gas, water, licht en internet.

Ons adres voor deze drie maand is: Linnoituksentie 10 R 167, 00940 Helsinki. Iris heeft: Room 4

Week 1, Going to Helsinki

Dinsdag 1 februari
Op dinsdag 1 februari vliegen we om 9.10 uur vanaf Düsseldorf naar Helsinki. Thuis, vanuit Bentelo, vertrokken om 5 uur (mijn papa heeft mij weggebracht). In Düsseldorf ontmoet ik Isabell, beide zijn we goed bepakt. Bij het bagage inchecken blijkt mijn bagage te zwaar, ik kan kiezen of ik er wat uit wil halen, of 10 euro per kilo extra wil betalen. Uiteraard ga ik voor het laatste! Isabell haar tas is te lang, en ze moet bij een andere balie inchecken. De handbagage mag officieel maar 6 kilo zijn, of als je een laptop bij je draagt 9 kilo. Hier deden ze niet moeilijk over, alles moest apart door de scan (dus tas op de kop, jas uit, vest uit, skibroek uit, schoenen uit, half naakt door het poortje. In een hokje bij een vrouwelijke douanier gefouilleerd worden, daarna mag alles weer aan en bij elkaar geraapt worden). We vlogen met Air Berlin in 2.20 uur naar Helsinki, onderweg in het vliegtuig kregen we natuurlijk zon overheerlijk broodje (niet lekker, maar het idee is goed…)

In Helsinki is één uur tijdverschil, dus om 12.30 waren we op Helsinki Airport. Hier werden we opgewacht door onze student-Tutor. Ze stond netjes met een bordje: Fluttert, in haar hand op ons te wachten. We pakten al onze bagage in de taxi, en Jenni (onze studenttutor) zal ons naar ons appartement brengen. Jenni heeft vooraf onze sleutels opgehaald, dus we kunnen rechtstreeks naar ons nieuwe stulpje. We delen het appartement met twee andere meiden: Met Tatiana, zij komt uit St. Petersburg/Rusland. En met Patricia zij komt uit Moldavië. Met ons vieren delen we de keuken, en iets wat een woonkamer voor moet stellen. Met Isabell (Isabell komt uit Rahden, Duitsland) deel ik de douche/wc. In mijn kamer staat een één-persoonsbedje (met een dun matrasje), een kast waar lekker veel in kan (echt!), een bureau met bureaustoel, hangt een spiegel, en staat een laag ‘boeken’ kastje. Prima dus voor 3 maand.
Ook kregen we van de Metropolia Univesity een pakketje, met simkaart + beltegoed (jaja ik ben nu ook op een Fins nummer te bereiken), enkele kaarten van Helsinki, een koffiebon dat soort dingen.

Jenni zei dat we als we aankwamen, onze bagage in het appartement hadden uitgestald, we naar de Ikea zouden gaan om inkopen te doen. In onze kasten lagen nog enkele kussens en dekens, deze hebben we in eerste instantie maar gebruikt. En Jenni had nog een afspraak, dus de Ikea ging niet door. Wel heeft ze ons de dichtstbijzijnde supermarkt laten zien, en hier hebben we de eerste boodschapjes gedaan. Finland is inderdaad duur: 1.5 liter Coca Cola kost 2.80 zonder statiegeld, de goedkoopste boter is 2.30, 1 liter melk 1 kost 1.40 en ga zo maar door. Na het boodschappen doen hebben we nog een heel stuk gewandeld om onze nieuwe omgeving te ontdekken. En onze eerste maaltijd gekookt, gewoon pasta :)

Woensdag 2 februari
Mijn matrasje ligt niet echt comfortabel, en ik heb slecht geslapen, maar men zegt: Alles went.
Na ons ontbijtje gaan we opzoek naar de Metro. Tot onze grootte vreugde is er bij het metrostation een winkelcentrum. Met drie grote supermarkten, waarvan er een de LIDL is (Joepie!!) Verder is er een slijter, MC Donalds, kappers, pizzeria’s, postkantoor e.d. We hebben gelijk maar boodschappen gedaan bij de Lidl (deze is uiteraard ook duurder dan bij ons in Nederland, gemiddeld 40% duurder). We hebben wederom veel gewandeld om alles hier in de buurt een beetje te leren kennen. Vandaag is het rond de -1 graden.

Donderdag 3 februari
De dag waarop wij onze eerste afspraken hebben op de Finse Metropolia Universiteit. Hier gaan we met de Metro en de bus naar toe (welke bus we moeten hebben is nog een grootte zoektocht, geen enkele buschauffeur weet waar ze eigenlijk naar toe rijden, en de bussen werken alleen met nummers. En beide richtingen op heeft het zelfde nummer). Uit eindelijk komen we aan bij de universiteit aan de Sofialehdonkatu!
Hier hebben we om 11.30 een afspraak met Lea Moua, zij is de international coördinator van de Helsinki Metropolia University of Applied Sciences, Faculty of Welfare and Human Functioning. Van Lea krijgen we onder andere een tijdelijke studentenkaart, een formulier om een openbaar vervoer pas aan te vragen en dat soort dingen.
Met onze mooie gele studentenkaart hebben we op de universiteit al veel voordeel: Elke dag word hier een warme lunch geserveerd tussen 11 en 13 uur. Er is altijd keuze uit twee warme gerechten, een salade bar, brood en melk of water. Dit kost slechts 2 euro 50 (de overheid subsidieert hier ook het schoolvoedsel). We kiezen voor een Fins gerecht, een soort stoofpotje met reepjes aardappel, reepjes vlees en enkele groenten. Met natuurlijk een bordje salade.
Ook ontmoeten we hier enkele Finse studenten die ons wel willen helpen met wegwijs worden in Helsinki, zij studeren hier ook een vorm van social work, en kunnen ons helpen met de inhoudelijke kant van het onderzoek.

Om 14 uur begint er op deze vestiging van de universiteit ook een Snow Party, speciaal voor ‘buitenlandse studenten’. Met koffie/thee/ranja en enkele Finse zoete lekkernijen. Als we binnenkomen en ons voorstellen vragen de organisatoren gelijk of we THE exchange studenten zijn. Euh nee denk het niet, ze vragen of we een woordje willen doen over de werkwijze in NL / DE, euh neuh. We gaan zitten, nemen allerlei koekjes, en beginnen aan de Snow Party. Een Duits meisje verteld over haar ervaringen in Finland, ze heeft besloten hier te blijven want ze heeft hier vast werk gevonden. Hierna beginnen enkele spelletjes om elkaar beter te leren kennen. We moeten ergens in de ruimte plaatsnemen waar we vandaan komen (ze gaven aan waar noord, oost, zuid, west was). Als je aangewezen werd moest je gaan staan en vertellen hoe je heette, waar je vandaan komt, wat je studie is, wat je in het dagelijks leven doet, waarom je in Helsinki bent en hoelang. Er zijn mensen aanwezig uit Rusland, Kenia, Duitsland, Zweden, Amerika etc. Zo doen we nog enkele kennismakingspelen, uiteraard allemaal in het Engels.

Na de Snow Party gaan we een openbaar vervoerpas (speciaal voor studenten) aanvragen, we moeten hiervoor naar het Hoofd-trein-station. Voor ruim 3 maand onbeperkt reizen met de Metro, Bus en Tram zijn we € 65 kwijt. Hehe iets wat eindelijk een beetje goedkoop is :)

Vrijdag 4 februari
We hebben vandaag een afspraak met de professor die ons zal gaan begeleiden bij ons onderzoek. Voorafgaand aan de afspraak gaan we naar de universiteitsbibliotheek, we proberen na een uitgebreide uitleg van het systeem, literatuur voor ons onderzoek te vinden. Dit verloopt nog niet echt goed, maar de medewerkster van de bibliotheek geeft ons als tip om een andere vestiging van de Metropolia Universiteit te gaan proberen qua bibliotheek. Dit gaan we maandag doen.
De professor, hij heet Jyrki, heeft al enkele instellingen voor ons op een blaadje geschreven. Dit lijkt alsof we zo kunnen bellen of mailen. Maar alles is in het Fins, en hij wil graag het eerste contact met de instelling maken. Ook moeten we van hem eerst literatuur zoeken, en aan de hand daarvan onze interview vragen opstellen (we hebben al enkele vragen). Als we dat hebben moeten we weer een afspraak met Jyrki maken. We gaan maandag verder met ons literatuur onderzoek.

’s Avonds gaan Isabell en ik zwemmen. En wel in een ondergronds zwembad. Leuk! We willen graag 1x per week iets sportiefs doen. We hebben fanatiek baantjes getrokken! Goed heh :)

Zaterdag 5 februari
We hebben ons ingeschreven voor de City-run. Hiervoor komen alle exchange studenten bijeen in het Uni-cafe. Ons groepje bestaat uit: Sarah, Italie. Kadri, Estland. Keej, Korea. Isabell, Duitsland en Iris, Nederland. Een erg gezellig groepje, Sarah en Keej verblijven sinds begin januari in Helsinki, Kadri studeert al 2 jaar in Helsinki en zij is ook student tutor. Tijdens de city-run moeten we vragen beantwoorden over verschillende bezienswaardigheden in Helsinki. Van al deze ‘vragen’ moeten we een foto maken, het liefst waar wij bij op staan. Ook gaan deze vragen op tijd. We snelwandelen door Helsinki, en nemen af en toe de tram, het is behoorlijk glad en ijzig in het centrum.
We komen als tweede groepje binnen, en hebben alle vragen goed beantwoord. Het eerste groepje had enkele vragen fout. De city-run is om 16 uur afgelopen, en rond die tijd zal de prijsuitreiking zijn. Ook in het Uni-café kunnen we eten voor 2 euro 50, prima! Hier zijn ook altijd twee warme gerechten, bijgerecht (altijd rijst of gekookte aardappelen in schil), salade bar en melk of water. Hier nemen we de Zweedse gehaktballetjes in saus! We zijn behoorlijk vroeg binnen, en gaan met een groep ergens een kopje koffie in de stad drinken, om later weer terug te keren in het Uni-café voor de prijsuitreiking. De jury heeft geselecteerd op tijd, en niet op het juist beantwoorden van de vragen, we zijn dus tweede geworden & kregen geen prijs. Jammer!!

’s Avonds ga ik de sauna ontdekken, in 1 flat naast ons zitten twee sauna’s. Eentje voor de mannen, en eentje voor de vrouwen. De sauna’s zijn drie keer per week geopend, op maandag, woensdag en zaterdag tussen 19 en 22 uur. Hier ga ik zeker gebruik van maken!
Tijdens mijn sauna bad leer ik andere exchange studenten kennen die in het flatcomplex wonen, ideaal! Ze vertellen over de uitgaansmogelijkheden op zondag en dat we goed samen kunnen gaan!

Zondag 6 februari
Ik slaap nog niet goed, heb een flinterdunne deken op mijn bed, en ik ben er klaar mee! Ik ga opzoek naar een dekbed! (de Ikea verbinding is niet echt top, maar ik heb in de metro een Jysk (zit o.a. ook in Enschede) gezien, die is vast niet ver weg..) Op zondag zijn hier de winkels dus open, ideaal!! Met Isabell stappen we uit bij het metrostation waarvan ik dacht dat het dicht in de buurt bij de Jysk zou zijn. Er is een groot winkelcentrum waar Isabell nieuwe schoenen koopt. En iemand weet wel ongeveer waar de Jysk zit. Hier aangekomen na een wandeling van 20 minuten zit hier geen Jysk! Maar een soort Gamma, een hamburgerkeet en een sofa gigant.. Ik ‘scoor’ een lekker dekbed voor 30 euro! Dat wordt lekker slapen vannacht!!
’s Avonds spreken we via de Facebook af met de exchange studenten die ik in de sauna ontmoet heb, we gaan naar hun appartement om een drankje te drinken, om daarna met de Metro richting de stad te gaan. We gaan naar The Tigers.
The Tigers heeft op zondag speciale bekers, tot 23 uur zijn deze bekers te verkrijgen. Deze blauwe bekers zijn ‘te koop’ voor 2 euro, en die kun je de hele avond laten vullen met bier of cider voor slechts 1 euro. Wij zijn netjes om 22.45 binnen, maar de bekers zijn al op, das balen!! We hebben een gezellige avond, en gaan met de laatste bus terug (om half 2 gaat deze), een ‘kort’ uitgaansavondje.

Een impressie van wat het uitgaan hier kost: € 2.50 voor de garderobe, € 6.75 voor een biertje, € 8,00 voor een wodka-energie. Volgende week zorgen we dat we er rond 22 uur zijn, en wel zon blauwe beker krijgen, want dat scheelt te veel..

Maandag 7 februari.
Gaan we naar een andere bibliotheek: Tukholmankatu. We hebben een route uitgestippeld met de Metro en de Bus, het zoeken van de juiste bus blijkt weer een hele grote zoektocht. Geen enkele buschauffeur weet waar zijn bus naar toe gaat. Aan de in onze ogen juiste bus (14), vragen we voor de zekerheid aan de buschauffeur of hij naar die bestemming gaat, Nee dat doet hij niet. Oké, dan nemen we ons plan B nummer, die buschauffeur wijst ons wederom naar bus 14, dat gaat het snelste + gemakkelijkste.. Grr waarom zegt die andere mafkanis dan dat hij er niet naar toe rijd :S
Vanaf nu vragen we geen buschauffeurs meer, en vertrouwen we op ons blaadje :)

In de school weer gegeten, dit keer iets wat niet zo lekker was. Een prutje van aardappel, ui, worst, augurk en een optie van rode biet. In de bibliotheek veel informatie gezocht, maar het was het allemaal net niet. Of het was in het Fins, of gedateerd, of informatie uit een ander land. Hier hebben we niet zo veel aan, morgen maar weer een andere bibliotheek zoeken…

Om nog een beetje op de hoogte te blijven van wat er in Nederland zoal gebeurt: Lang leve de uitzending gemist, Boer zoekt vrouw haha! En nog even gebeld naar m’n oma (goh je klinkt wel erg dichtbij, ik versta je goed), m’n nichtje want die was jarig, en nog even met mams gesproken.

Week 2, 8 tot 15 februari

Op dinsdag naar een bibliotheek gegaan van een andere universiteit. Eerst een uur de database geraadpleegd, toen opzoek naar de boeken: Het stond door elkaar, op schrijver en op thema. Praktisch niets te vinden, weer een zoekpoging wat gestrand is. Dan maar opzoek bij google books & complete Finse sites vertalen naar het Engels, pff wat een werk. En we zetten in op de interviews + bezoekjes aan instellingen. Vandaag is het -6, het word steeds iets kouder.

Op woensdag avond doen we (Tatiana, Isabell en Ik) mee aan de Amazing Bar Tour. We heten Sosedki, Russisch voor flatgenoten. Hai Sung (een Chinese jongen) en Juhan (een Finse jongen) sluiten bij ons groepje aan. We krijgen een opdrachtenblad met allerlei hints hoe en waar we bars/pubs kunnen vinden. In die bars moeten we verplicht één drankje per persoon nuttigen (variërend van 3 euro tot 7 euro voor 1 biertje) en opdrachten doen, de opdrachten die we krijgen zijn: Vormpjes namaken van een papiertje met blokjes, je mag hierbij slechts een hand gebruiken, per vorm krijg je punten. Een lijst met 16 dingen binnen 4 minuten bij elkaar krijgen, uitbeelden of laten zien. Een tekening maken hoe wij een ‘hangover’ ervaren. En een mindmap maken met als startpunt een Ruimteschip en als eindpunt Spanje. Als laatste opdracht moeten we een act opvoeren rondom een sneeuwpop, hiervoor kunnen we extra punten krijgen. Erg leuk! We moeten wel een week op de uitslag wachten, spannend, want we hadden veel punten!!

De meeste Finse studenten lopen nu praktisch elk feestje in een overall, van elk feestje kun je een badge kopen/verdienen. Ze willen zoveel mogelijk plaatjes/badges op hun overall. Op 1 mei is er een speciale overall-feestdag hier in Helsinki.
Op donderdag en vrijdag zijn we nog erg druk met het internet afstruinen opzoek naar informatie, alle info is welkom, lang leve de vertaalmachines. En het dan aanpassen in goed grammaticaal Nederlands.. We zijn er maar druk mee ;)

Op vrijdag gaan we ons eerste wasje draaien. In de wasserette voor ons flatcomplex staan 3 wasmachines en 2 drogers. Hiervoor hebben we ons netjes op tijd ingeschreven. Om een wasmachine te activeren moeten we naar een bepaald nummer bellen, dan wordt er € 1.30 afgeschreven van ons prepaid account, en kunnen we wassen!

Op zaterdag hadden Isabell en ik het goede idee om naar de dierentuin te gaan, dan kun je een leuk tripje maken met de boot, want de dierentuin bevind zich op een eilandje. Maar het is hier nu zo ontzettend koud dat er niets te varen valt (het is nu overdag -14 graden). Dus gaan we naar de markt, er is een markt buiten, en een grote ‘markt’ binnen (kauppatori). Erg leuk om te zien, allemaal kleine kraampjes waar je zon beetje alles kunt kopen. De visboer staat naast de bakker, de slager naast de notenbrander, alles staat redelijk door elkaar. Het is wel een beetje opgedeeld, beneden is alles ‘eten / voedsel’. Boven zijn souvenirs, rendiervellen, kralen, kaarten e.d. Erg leuk om te zien!
Verder hebben we nog een stuk gewandeld, wilden we een kerk bezoeken (maar er was een begrafenis, dus dat doen we een andere keer), gewinkeld en nog gegeten bij het Uni-cafe. Daar hebben we nog een man ontmoet uit Mozambique, hij vroeg of hij bij ons aan tafel mocht zitten. Tuurlijk, hij kletste erg veel, maar nieuwe mensen leren kennen is altijd leuk. De (exchange) studenten komen echt overal vandaan zeg!!

Op zondag zijn we naar een winkelcentrum geweest (itakeskus / Ostra centrum). Dat ligt slechts twee metro stations bij ons vandaan. De buit was: 2 jurkjes, maillots en washandjes :)
’s Avonds naar the Tiger. Deze keer wilden we wel op tijd zijn voor de ‘blauwe’ beker. En dat is gelukt, we waren zelfs te vroeg haha, het ging om 22 uur open en wij stonden om 21.45 al voor de deur. Een goed systeem, je ‘koopt’ aan het begin van de avond een blauwe beker voor 2 euro. Die kun je voor de rest van de avond elke keer laten vullen voor € 1. Lekker goedkoop biertjes drinken!
Hier hebben we weer nieuwe mensen leren kennen. 2 Belgische jongens, en hun Finse tutor, gezellig!

Het is nu toch wel heel erg koud, -20! Dat is niet echt prettig als je in de rijd staat te wachten om de disco binnen te gaan, of na het uitgaan dat je buiten moet wachten op de bus.. Brrrr

Op maandag is er een Valentines Ice Skating, met daarna een feestje in de pub. Dat beloofd wat :)

• 14 Februari 2011 - 10:22

Petertjuh:

Heeee favo ex-collega,
    Ik zie dat je het wel naar je zin hebt daar. Fantastisch, zou dr wel zo heen willen. Hier alles redelijk flex.

Have fun.

• 14 Februari 2011 - 11:58

Marouk:

hihi, ben begonnen met lezen!:D maar moet zo weg! dat lange verhaal ga ik dus niet in 1 keer aflezen hihihi..
    als ik de kans heb ga ik verder lezen! tot nu toe; Leuk geschreven!:D.. hihi
    maar brrrr... kouudddd;)
    Xxx

• 14 Februari 2011 - 14:30

Marjolein:

Hoi Iris,

Wat leuk zeg om wat van je leventje daar te horen en zien! Al veel leuke mensen ontmoet zo te lezen! En met het uitgaan zit het ook wel goed!
    Veel plezier nog en we houden je in de gaten!
    groetjes uit Borculo van Remco & Marjolein

• 14 Februari 2011 - 16:51

Erik:

Hoi Iris,

Leuk zo te kunnen zien waar je mee bezig bent. Ik heb even snel mijn mail gechecked en heel snel je foto's gekeken :d Het verhaal lees ik gauw even.
    Fijn te horen dat je het leuk hebt daar.

Groet,

Erik

• 14 Februari 2011 - 19:13

Sandra:

Heeey Iris!

Leuk om te lezen wat je daar allemaal doet..
    Je vermaakt je best zo te zien:)
    Maar t lijkt me wel erg koud!
    T zal misschien wel anders aanvoelen als hier -10, maar toch! BRRR!!

Heel veel succes en plezier, en ik spreek je snel n keer via de msn;)

Groetjes San

• 14 Februari 2011 - 19:15

Jan En Ang:

Yoo Iris.

Mooi daj good teregte komm bunt.......ie wet ja ma nooit.
    We blijven je volgen en mailen binnenkort wel ff wat zinnigs
    Dikke knuffels oet hoksebarge

• 15 Februari 2011 - 19:18

Martine:

Hey Popje,

Tjonge wat een avontuur heb je al op de site geplaatst!!! Het klinkt alsof jullie het heel leuk hebben en volop het land en nieuwe mensen aan het ontdekken zijn.

Hoe was de valentijnsskate???
    Boer zoekt vrouw al gezien op uitzending gemist.nl????

Groeten van hiernaast (oh nee, grapje je bent wat verder weg als anders haha)

• 15 Februari 2011 - 20:07

Anita:

Hey!

Leuke verhalen zeg! En ook fijn dat je zo snel andere studenten hebt leren kennen.
    Het klinkt echt allemaal wel erg gezellig. Zo'n avondje naar de Tiger is helemaal goed! Dat systeem mogen ze hier ook wel introduceren!

Heel veel plezier nog daar. Ik ga je verhalen zeker volgen!

Groetjes Anita

• 19 Februari 2011 - 18:13

Nancy:

Hey!
    Mooi verslag! Leuk om te lezen! Je vermaakt je volgens mij opperdoestebest daarzo in t koude (goeiedag zeg -20? Das toch geen temperatuur, das ja (hahaha, ja das heb je vast nodig) 40 graden minder dan hier binnen (volgens de laatste berekeningen!)) Finland. Geniet en studeer ze daarzo! Groet

• 21 Februari 2011 - 10:23

Ang , Jan, Mer:

hee iris,

hoe gaat het met je?

heb je het gezellig?

is het koud daar net zou als op de site?

heb geskiet ? (weet niet hoe je het schrijft)

heb je daar lekker eten?

groetjes ang, jan, mer

• 14 Maart 2011 - 15:26

Annie Goering:

Hallo Iris

Ik heb jouw verslagen nog niet allemaal gelezen,doe ik nog wel als ik weer achter de pc zit.

Ik wens je nog leerzame en leuke tijd toe.

gr.Annie en johan

• 10 April 2011 - 12:24

Erik:

He Iris,
    Hoe is het? Ik ben helemaal niet nieuwsgierig hoor, maar ik zie geen aanvullingen meer :s

Groetjes