3e week - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu 3e week - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu

3e week

Door: irisfluttert

Blijf op de hoogte en volg Iris

21 Februari 2011 | Finland, Helsinki

Week 3, 15-2 tot 22-2

Het schaatsen was erg leuk, we hebben zeker 2.5 uur op het ijs gestaan bij -16. Daar op de ijsbaan schaatsen gehuurd, ze hadden alleen ijshockey schaatsen maar dat is zeker zo leuk :)

Dinsdag kregen we een uitnodiging om iets te komen drinken bij onze buurjongens die we in de discobus ontmoet hadden. Ideaal, ze hadden zelfs voor ons gekookt!! Leuke buurtjes (2x Frans, 1x Spaans).

Op woensdag hadden we onze eerste Finse Cursus op de universiteit, ik zal jullie ook iets Fins bij brengen:
Alles in het Fins is onzijdig (geen man of vrouw)
Ze gebruiken geen voorzetsel (Talossa= In een huis, Talossani= in mijn huis, Taloissa= in de huizen, of Puhut= ik spreek, Puhutko= spreek jij? Puhuitko= Zei jij wat?)

Tervetuloa : Welkom
Mina Olen Iris: Ik ben Iris
Kuka Sina Olet? Hoe heet jij?
Kiitos: Dank je / Bedankt
Kalja: ‘veel bier drinken’, ‘zat zijn’
Lipo: Entreekaartje
Pussi: Plastic tas
(supermarkt)

Na de Finse cursus zijn we met twee meiden uit België mee gegaan naar hun appartement in Pasila (wijk van Helsinki, onze wijk is Kontula) Daar hebben ze voor ons ‘gekookt’ (lasagne van de Lidl, jeuj) Qua eten hadden we het dus deze week wel redelijk goed voor elkaar :) Na het eten zijn we naar Onneala gegaan, een discotheek-achtig-iets waar elke woensdag speciale studentenpartys zijn (entree vrij, biertje 2 euro). Ook hebben ze daar een karaokebar, dus je raad al wat we gedaan hebben. En vanaf nu ook elke week willen doen, Zingen :)
Weer met de bus naar huis (de laatste gaat om 01.25, dus dan ben je de volgende dag ook nog fris en fruitig) in de bus op de terugweg is het altijd erg gezellig, hier leren we veel medestudenten uit onze geweldige wijk kennen (we are living in Kontula, Wonderbarrr). Erg leuk!

Op donderdag was ‘the last schoolday of the abiturients’. Bijna afgestudeerde studenten verkleden zich, staan in trucks en rijden door de stad als een soort parade, hier hebben we naar gekeken. Ze waren allemaal verkleed, veelal onherkenbaar, en gooiden snoep naar het publiek. Erg grappig om te zien, maar het is echt heel koud (wederom -20).
Op vrijdag zijn we weer naar school gegaan, vooral om onze Tutor te zoeken (hij moet ons begeleiden bij ons afstudeeronderzoek, maar we hebben hem slechts 1x gezien in de eerste week. Hij reageert niet op mailtjes e.d.). Maar je raad het al, hij was er niet. We hebben de internationale coördinator gemaild, en een paar uur later hebben we een mailtje gekregen van onze Tutor. Volgende week hebben we weer een afspraak met hem (hèhè, eindelijk, dat werd ook weer eens tijd!!) Dus hopen dat we weer vanaf maandag fanatiek aan de slag kunnen met ons afstudeeronderzoek, daarvoor zijn we hier tenslotte.
’s Avonds hebben we enkele van onze nieuwe vrienden uitgenodigd om hier een drankje te doen. En de buurjongen heeft zijn Singstar meegenomen, dus we hebben volop ‘ge-karaoke-d’ (alweer haha, in Finland zijn veel karaokebars, ideaal).

Zaterdag hebben we ver gewandeld. Vanuit de metro zien we enkele meren die helemaal bevroren zijn, zaterdag zijn we daarnaar toe gegaan. En hebben over het meer gewandeld. Om daar te komen was nog niet zo eenvoudig, door de hoge sneeuw lopen (tot aan de knieën), een steile helling af en toen op het ijs. Op het ijs lag ook veel sneeuw (centimetertje of 20) dus het was zwaar lopen, maar goed voor de conditie. Het was een erg mooie ervaring, de zon scheen en het was ongeveer -15. Ook hebben we over een soort bungalowpark gelopen, met heel veel kleine houten huisjes (natuurlijk nu uitgestorven), dit was gevestigd op een soort eiland. Na het wandelen hebben we gegeten in het Uni-café in de stad, het menu voor vandaag was stroganoff (met knakworst als vlees….) met natuurlijk de eeuwige rijst of gekookte aardappel met schil ;) Daarna nog ff ‘gebuurt’ bij de Vlaamse jongens, na een paar koppen thee weer terug naar huis. Toen lekker in de sauna om ff bij te komen van alle sportiviteit ;)

Zondag = hier voor ons een rustdag en party-avond. Vanaf 19 uur waren we uitgenodigd om met jarige Judith (Vlaams) pannenkoeken te komen eten voor haar verjaardag. Als cadeautje hebben we cakejes gebakken (jaja!). Ze smaakten wel goed! Het was een heel gedoe om de ingrediënten bij elkaar te krijgen, alles natuurlijk in het Fins, de supermarkt medewerker kon ons alles niet uitleggen in het Engels (een aanwijzen wilde hij ook niet…) Maar het is gelukt :)
Na het pannenkoeken bakken, en een paar glaasjes, zijn we vertrokken richting de Tiger. Er stond een gigantische rij toen we daar aankwamen (het blijkt hier ook vakantie te zijn..). Maar lang leve de connecties, we zijn als kleine kinderen vooraan in de rij gaan staan bij kennissen. We waren dus op tijd binnen voor de blauwe bekers (die van € 1 voor een biertje). Het was gezellig!!

Op maandag ‘’eindelijk’’ de afspraak met onze begeleider, Jyrki. Hij wil voor ons gaan bellen naar instellingen (waar we geen reacties van terug krijgen). Dinsdag gaan we weer enkele instellingen (met bibliotheek), deze keer o.a. naar: National Institute for health & welfare, ik hoop dat we hier weer wat nuttige informatie kunnen vinden (dat hebben we nog steeds nodig, specifieke informatie..) En woensdag hebben we weer een afspraak met Jyrki. Komt er nu ‘eindelijk’ schot in ons onderzoek?!

• 21 Februari 2011 - 17:27

Marjolein En Remco:

Hoi Iris,
    Wat een sneeuw, wat een gezelligheid! Leuk om een kijkje te nemen in je tijdelijke huisje en wat ziet je klerenkast er nog netjes en leeg uit...
    Veel plezier nog en suc6 met jullie scirptie!
    Groetjes de aanstaande Iso en Aiti

• 23 Februari 2011 - 21:02

Anke:

Heeeeey Iris,

Zo ik ben ook even bijgelezen. Als ik het goed begrijp heb je al heel wat meegemaakt, maar nog niet echt verder met waar je ook alweer voor kwam.

Ik ben trouwens erg blij met je mini woordenboekje. Wijn=fijn :D:D
    Viiini, doe maar geen ieniemini... ofzo.

Hier in Beantel gaat alles ok. Carnaval staat voor de deur. Je moeder dacht dit jaar ook een sabaticcal te hebben, maar dat wilde ik haar niet aan doen. Ze mag nu mijn pakje maken...( ZOOOO blij mee....)

Nog maar twee weekjes en wij komen jou kant op. Heb je nog dutch wishes?? Dan kun je nu alvast plek reserveren in m'n koffer...!

tot snel en bewaar de blauwe beker gewoon!!

Groetjes!!

• 24 Februari 2011 - 19:59

Fam. Borgelink:

Hee Iris!

Hier een bericht uit Rietmolen..
    Zo te zien/lezen is het in Helsinki heel erg warm!
    We zijn erg blij dat je het naar je zin hebt!
    Bjorn en Bennie zijn vandaag weergekomen van de skivakantie in Oostenrijk en we hadden met zijn allen het idee om de andere vakantieganger/student ook maar eens te vragen hoe het er allemaal gaat!
    Jarno heeft nog niet zo heel veel vakantie gehad tot nu toe, hij heeft nog steeds last van zijn nek...

Nou, we blijven in contact en zullen jouw blogs blijven volgen!
    Veel succes daar met jouw onderzoek,

niet te veel wijntjes drinken,

Fam. Borgelink