Leuke Uitstapjes + Feestdagen: Fun! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu Leuke Uitstapjes + Feestdagen: Fun! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu

Leuke Uitstapjes + Feestdagen: Fun!

Door: irisfluttert

Blijf op de hoogte en volg Iris

10 Januari 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Zoals beloofd zal ik nu wat vertellen over alle leuke dingen die ik afgelopen weken heb meegemaakt ;)

Om te beginnen heb ik een minpunt: Mijn tv doet het niet meer (kabelissue) en internet werkt nog steeds niet thuis sinds een week of 3.. Voor Internet is het nog de vraag wanneer het terug komt, de internetmaatschappij heeft ons geblokkeerd voor het illegaal downloaden van een film, en wil ons waarschijnlijk geen kans meer geven.

Feestdagen in Grand Rapids:
- Thanksgiving + Black Friday: Thanksgiving is het bekende feest waar ze kalkoen eten, dankbaar zijn voor alles en gezelligheid. Deze dag heb ik gevierd op mijn werk, weleens waar met een ‘stuffed turkey’ met bijbehorende lekkernijen. Dat ga ik in Nederland vast ook vieren! Behalve het bekende thanksgivingtoetje: Pumpkin-pie, een pompoentaartje is niet aan mij besteed! De werkdag bestond overigens uit een relax dagje, de meiden hebben veelal films gekeken.
Black Friday is de grote uitverkoopdag! Mensen staan al vroeg in de rij voor hun favoriete winkel. Wij, ik en mijn huisgenoten, zijn na het werk gegaan (donderdagavond om 23.45). De meeste winkels gaan open om 12 uur. Het was knetterdruk in de Walmart, en ook bij Target, in Grand Rapids (wij zijn naar een winkel geweest vergelijkbaar met de Makro). Er waren speciale acties, ingepakt met veel plastic. Naast elke speciale actie stond een medewerker van de winkel met een oranje vest. Elke actie had een eigen tijdstip waarop het ‘te koop’ was. Ik ben bij de actie voor navigatiesystemen gaan staan, een display vol met ‘tom tom’, ingepakt met 2 centimeter dik huishoudfolie. 5 minuten voor aanvang van de actie begonnen mensen het plastic los te peuteren, mensen begonnen te schreeuwen, te graaien en het was dikke chaos. Volgens een man was het al half 1, de tijd dat de actie in ging, maar de medewerkers zouden het sein geven. Dus iedereen moest alles weer terugleggen, dat deden ze ook nog!! Goedkope kerstcadeautjes inslaan voor de Amerikanen; Rijen dik voor de kassa’s, lange wachtrijen voor de acties, geen parkeerplaatsen mee. Dikke chaos, maar leuk om mee te maken!
- Sinterklaas: vriendinnetjes bedankt voor jullie leuke ‘sinterklaaspakket’ met chocoladeletter, boek & foto’s! Om onze Italiaanse vriendin & Spaanse vriend wat Nederlandse cultuur bij te brengen hebben we Sinterklaas gevierd. Loodjes trekken & gedicht maken. De cadeautjes onder de kerstboom gelegd (die hadden we toch al opgezet, dus waarom niet een combinatie) en zo met z’n vijven Sinterklaas gevierd.
- Kerst: Allereerst hartelijk dank voor alle kaartjes en pakketjes die ik van jullie ontvangen heb!! (als ik bij de post kijk heb ik praktisch elke dag nog wel een kerstkaartje haha!) Vooral de familie Fluttert heel erg bedankt voor het enorme kerstpakket, erg leuk & lekker!!
Tijdens kerst moest ik werken, dat vond ik niet zo erg want ik kon dubbel uren schrijven. En anders zat ik alleen thuis naast mijn ‘plastic fantastic’ kerstboom (alle huisgenoten moesten ook gewoon werken). De kerstlunch was ham, wortels & puree, het kerstdiner op m’n werk was Pizza. Tijdens 2e kerstdag zijn we ’s avonds uiteten geweest, en daarna een biertje gedronken in de plaatselijk ‘topkroeg’ Zorbaz. Daar was het een gewone maandagavond, want 2e kerstdag vieren ze hier niet! Paar potjes gepoold & gedart, toen weer op naar huis.
- Oud & Nieuw: De 31e vooral thuis en op plekken doorgebracht waar ze gratis internet hadden. ’s Avonds heeft de Spanjaard spaghetti gekookt, hebben we geproost op ons Europese nieuwjaar, en hebben we met ons drieën (Spanjaard, Rus & NL) een film gekeken. Rond 11 uur naar een ‘huisfeest’, van een kennis van de rus (jaja die kennis heeft hij ontmoet in de sportschool en het huisfeest was bij de schoonzus van zijn broer, zie de link haha!) Daar zijn we even geweest, en toen op naar ‘the place to be; Zorbaz’. Ze hadden ons de avond van te voren gewaarschuwd dat we om half 10 al binnen moesten zijn, want het zou gekkenhuis worden qua drukte. Maar rond half 12 kwamen we prima binnen! Daar het Amerikaanse 2012 ingeluid met goedkope champagne & een biertje. De Amerikanen wensen elkaar niet echt een Gelukkig Nieuwjaar; ze zeggen in het voorbij ‘happy new year’, daarbij schudden ze geen handen, laat staan dat ze elkaar op de wangen kussen.. Daar moest ik wel aan wennen, wij deden het wel op de Europese manier! (hoewel ze nu, op 10 januari, nog steeds wel zo af en toe ‘happy new year’ roepen). Nieuwjaar vieren ze hier anders dan in NL: hier gaan ze rond 9/10 uur naar een feest (vaak exclusieve VIP party’s), drinken ze wat en tellen ze af voor Nieuwjaar. En rond 2 uur, normale sluitingstijd, ging de kroeg weer dicht. Dat vond ik niet zo erg want ik moest op 1 januari werken!

Mijn weekend invulling van de laatste weken:
- Uit eten in GR; op de gebruikelijke fastfoodketens na (want daar hebben ze WIFI) ben ik enkele keren uiteten geweest in het prachtige Grand Rapids. Naast burgers hebben ze ook steak op het menu staan hier, dat past mij wel! Maar als je vegetarisch of allergisch voor vet voedsel bent heb je hier een heel groot probleem!
- Kroegen in GR; De meeste ‘kroegen’ heb ik hier van binnen gezien, ze zijn bijna hetzelfde, allemaal even gezellig en druk (das sarcastisch). Goed om mijn pool en dartcapaciteiten te verbeteren?! De meest populaire bar is Zorbaz, hier komt het ‘jonge’ volk. Er is een grote/lange bar, enkele hoge tafels, een dansvloertje, 2 pooltafels, airhockey en allerlei andere spelletjes. De dresscode hier in Minnesota is voor mannen: Ongeschoren, baseballcap, sweater & jeans. Voor vrouwen: haar in een staart, jeans, uniseks sweater of een veel te strak shirtje. Erg interessant (net als de manier van dansen haha)!
Ook in Mad Dog’s kun je poolen. Ze hebben daar een Dutch Room, maar dat Nederlandse heb ik er nog niet kunnen ontdekken! Daar staat een jukebox, dus je kunt je eigen muziek draaien, een toppunt! De dresscode is hier ook comfort!
Toivo’s: ziet er mooi uit van binnen. Ben er slechts 1x geweest op een zaterdagavond rond 11 uur, wij waren de enige bezoekers. Dus dat was niet een topervaring, maar wie weet de volgende keer. Er zijn nog twee bar & grill’s die ik uit kan testen in Grand Rapids, wie weet is het er fantastisch ;)
- Vrijetijdsbesteding: In Minnesota, in ieder geval in Grand Rapids, is de favoriete vrijetijdsbesteding IJsvissen en Jagen. Ik ben van beide niet echt fan, dus ik ben enkele keren wezen bowlen. En een keertje naar de bioscoop geweest (naar de film New Years Eve, die was uitgekomen die dag. We zaten met 2 personen in de bioszaal, de rest was leeg). Ook pak ik af en toe een zonnebankje & maak gebruik van mijn sportschoolabonnement! Als er meer sneeuw ligt ga ik waarschijnlijk een keer een sneeuwscooter huren, en skiën/snowboarden in de dichtstbijzijnde stad. (Minnesota is nu erg ‘warm’ voor normaal gesproken. Er zou nu al zeker 1 tot 1.5 meter sneeuw moeten liggen, maar er ligt slechts een centimetertje).

‘Bezochte steden’
Tijdens mijn vrije daagjes heb ik ook enkele steden bezocht. De ‘dichtstbijzijnde’ grotere steden zijn Duluth op 1.5 uur rijafstand. En Minneapolis op 3.5 uur rijden, een geweldige & echt grote Amerikaanse stad! Ook ben ik de eerste week van januari naar New York geweest!

Duluth; In Duluth ben ik een paar keer geweest. Een keer op een zondag, toen was alles gesloten, dus ben ik gegaan voor een sightseeing vanuit mijn autootje. Ook een keertje om te winkelen + lekker uit eten. En een keertje naar Bentleyville; een lichtstad speciaal voor de feestdagen. Een soort kerstsprookjes gemaakt van lichtslangen, erg leuk! Met warme chocolade & marshmallows.

Minneapolis; zaterdagmorgen op tijd vertrokken naar de ‘twin cities’. Bij aankomst in Bloomington naar de Mall Of America gegaan, dit is het grootste winkelcentrum in de USA (of zelfs ter wereld). Het is een complex met midden in het winkelcentrum een pretpark met een achtbaan e.d. Ook bevind er zich een Sealife. Het winkelcentrum heeft 4 etages, en elke etage is ongeveer 1 mile lang als je het doorwandeld. Enorm dus! Na the Mall op naar het centrum van Minneapolis, daar ingecheckt in een hotel voor 1 nachtje. Door de stad gewandeld, uiteten, biertje drinken, kortom het gebruikelijke ;) Ook was er een ‘Holiday parade’ waar ik naar gekeken heb, een verlichte optocht in de kerstsfeer. Daarna in allerlei kroegen en pubs geweest, naar livebandjes gekeken, kortom een top avond wat ik in Grand Rapids mis! Ook daar een meisje ontmoet die oorspronkelijk uit Canada komt en haar vader heeft een Nederlandse achtergrond. Ze heeft mij uitgenodigd dat ik de volgende keer bij haar kan slapen en zo geen hotel hoef te boeken. Dat klinkt goed en moet ik deze maand maar eens doen!

New York; de eerste week van januari ben ik voor 6 dagen naar New York geweest.
Op dinsdag 3 januari ben ik rond 3 uur (‘s nachts) vertrokken naar Duluth, mijn vliegtuig naar Detroit ging om 06.05 (Duluth is 1.5 uur rijden, maar het was een beetje glad, en moest 1 uur voor vliegtijd aanwezig zijn). In Detroit heb ik enkele uurtjes op het vliegveld doorgebracht om daarna naar New York te vliegen. Aangekomen in Terminal 3 op het John F. Kennedy vliegveld ben ik op zoek gegaan naar Carole (uit Zwitserland, die ik in Helsinki heb leren kennen). Ik heb de ‘airtrain’ naar Terminal 8 genomen en ben vanaf daar verder gaan zoeken.
We hebben een gele taxi genomen naar Manhatten, waar we verblijven in het Pod hotel. Een mooi hotel, een hele goede prijsklasse voor ons! We hadden een kleine kamer, met stapelbed in ‘twijfelaar formaat’ en een gedeelde badkamer. Voor ons best! Het taxiritje was best raar te noemen, de beste man sprak erg slecht Engels, en stopte na een paar miles bij een tankstation; ‘hij moest even tanken’.
Na onze bagage (mijn handbagage en Carole’s bagage voor 5 maand) te hebben gedropt in het hotel hebben we een wandeling gemaakt door ‘Downtown’. Hier verschillende ‘hotspots’ bekeken, erg indrukwekkend met die hoeveelheid lampen, hoge gebouwen en hoeveelheden mensen. Een beetje geshopt, een holidaymarkt bezocht en gedineerd bij de Japanner. Rond 20 uur waren we weer terug op ons hotelkamertje, na wat gekletst te hebben zijn we maar gaan slapen. Reizen maakt best moe haha!

Tweede dag: De wekker om half 8, douchen & klaarmaken, op naar een plek om te ontbijten. De 1e dag kwamen we er achter dat het hier behoorlijk koud is (gevoelstempratuur, er is veel wind, maar het is -1 graden C) dus zijn we behoorlijk warm aangekleed en heb zelfs een muts gekocht. Na het gezonde ontbijt (fruitsalade & thee) de stad verder verkennen: dit zowel wandelend als met de Metro. We hebben Brooklyn bezocht, hier een heerlijke appelflap gegeten, en zijn we over de Brooklynbridge terug gewandeld naar Downtown New York.
De volgende ‘hotspots’ (al wandelend) bezocht:
- Rockerfeller
- De St. Patricks Cathedraal, Bart’s Cathedraal & de Trinity kerk.
- Wallstreet
- Ground Zero. Daar zijn ze nu bezig met de ‘freedom towers’ te bouwen.
- Times square.
- Southwest Harbour (lunchen in Mall. Waar opdringerige mensen je hun voedsel proberen ‘aan te smeren’, maar wel lekker allerlei dingen proeven. En het werkt! Ook hebben ze er plaatjes hoe je gerecht er uit ziet en staan voorbeelden van de menu’s in real life op de toonbank).
- Broadway
- Chinatown
- Little Italy
En me verbaast over de parkeergarages. Deze zijn overvol, je laat je sleutel achter bij de medewerkers, zodat de ruimte optimaal gebruikt word. Ook zijn er parkeergarages waar auto’s met een lift naar boven gaan. En ik heb me verbaast over de gigantisch hoge gebouwen, goed voor de nekspieren.Ook uiteraard veel geshopt, en ik heb me zorgen gemaakt of het allemaal wel in mijn (hand)bagage zou passen!
Het diner bestond uit organisch/biologisch/ecologisch lekkers uit een kartonnen doosje met plastic bestek. Lekker veel gezonde, gestoomde & rauwe, groene & gekleurde groente, noten en een beetje kip. Het toetje was cheesecake op de hotelkamer.

Dag 3:
De derde dag zijn we rustig begonnen met een ‘organisch ecologisch’ verantwoord ontbijtje op de hotelkamer. Lekker vers fruit, muffin, salade & water. Toen de metro naar ‘boven’ richting de Bronx (er was geadviseerd om nooit boven nummer 100 de metro uit te gaan voor Sightseeing, schijnt te gevaarlijk te zijn. We zijn uitgestapt bij 96). Al zigzaggend door het Central Park gelopen, is wel erg bijzonder! Zo rustig & groen tussen het drukke stadsleven, en ontzettend goed onderhouden met mooie beelden/monumenten van onder andere O.a. Pilgrim fathers, Christian Anderson, Alice in wonderland en een children’s Zoo. Ook staan er veel bankjes in het park, elk bankje heeft een eigen naam/tekst. Vanuit het Central Park langs enkele museums gelopen richting Army Plaza, hier staat ook het bekende hotel waar Kevin verbleef in de film ‘Home Alone’ (wie kent het niet).
Daarna wederom een shop till you drop. Waaronder bij Macy’s: het grootste warenhuis ter wereld. Het doet zijn naam inderdaad eer aan; 9 verdiepingen. En twee immens grote gebouwen aan elkaar, wat immens groot! Je kunt er goed in verdwalen! Veel leuke oude details heeft dit gebouw, zo zijn de roltrappen nog van hout & het interieur heeft veel oude/antieke aspecten!
Met zere voetjes terug naar het hotel om even te rusten op de hotelkamer, een douche nemen en dan opzoek naar een plek om te dineren.
Het is een Iris Pub geworden! Mijn diner was ‘lam’ (lamspoot, als ik had geweten dat het er zo uit zou zien had ik het nooit genomen, zie foto..), het was heerlijk! Nooit geweten dat ze in een Ierse Pub goed eten kunnen serveren, Heineken biertje erbij, het leven is zo mooi!

De vierde dag:
De Metro gepakt naar het zuidelijkste station, richting de haven. Door het New York Citypark gewandeld, een mooi park met allerlei monumenten van immigranten en soldaten (Korean war). Vanuit daar naar Castle Clinton waar zich ook de toeristenveerboten bevinden. Die gingen naar het ‘Liberty Island & Ellis Island’. Wij hebben gekozen voor de ferry naar Staten Island, op deze manier hebben we het Vrijheidsbeeld van behoorlijk dichtbij kunnen zien. Lekker buiten op de boot; de heenweg aan de kant van ‘Statue of Liberty’ & de terugweg aan de kant van o.a. the Brooklynbridge en wederom een mooie skyline.
Met de voeten op het vaste land de Wallstreet bull bekeken, waar toeristen in een lange rij stonden om met het grote beest op de foto te kunnen. De naastgelegen Mc Donalds is voorzien van een live pianist & echte orchideeën in een vaasje op tafel (we hebben er ook maar even een burger gegeten voor het Amerikaanse gevoel haha).
Na de lunch door allerlei verschillende ‘streets & avenues’ gelopen. Wederom Broadway, Chinatown, Koreatown, Little Italy & Soho bezocht. Chinatown: een wijk waar veel chinezen wonen, mensen op straat venten en je naar binnen lokken met slecht verstaanbare merken. Maar ook waar veel levensmiddelen verkocht worden op enkele vierkante meters. Waaronder levende vissen/krab/kreeft (zie foto).
Rond 7 uur een Diner bij Rax; een keten waar ze alleen biologisch eten verkopen. En waar ze een geweldig systeem hebben: ‘create your pasta’. Een kok staat voor je klaar om jouw pasta klaar te maken, kies een pastasoort, een lekker sausje en verschillende soorten groenten en/of vlees die jij wilt. Paar minuutjes wachten, en lekkere pasta! Smoothy erbij & eetsmakelijk!

“Dag 5”
Vanuit het hotel iets naar boven gelopen (2nd & 1st avenue). Daar een Amerikaans uitziende bar gekozen waar ze ook ontbijt serveren. Het was een goed ontbijtje; vers geperste sinaasappelsap, pancakes with fresh strawberry & grilled cheese with tomato + mozarella (ofwel pannenkoeken & tosti). Vanuit daar naar the 5th Avenue, een straat met de bekende en dure merken.
De hotspots die we vandaag bezocht hebben:
- United Nations
- Grand Central (Metro station)
- Chrysler Building (er omheen gelopen, en vanuit verschillende hoeken geprobeerd om een topfoto te maken).
- Empire state building
- Madison square garden
- Bryant Park
- Public Library
Tussendoor nog weer gewinkeld (Carole moest & zou nog haar 2 tassen kopen, waar ze verliefd op was geworden, dat is gelukt!).
De Metro genomen rond 7 uur (toen hadden we behoorlijk zere voeten), naar het hotel de spullen droppen en door naar een plek waar we onze nagels konden laten doen. De manicure/beautysalons dicht in de buurt van ons hotel waren helaas dicht, uiteindelijk er toch eentje gevonden en hebben een manicure gehad. Met onze mooie nageltjes zijn we opzoek gegaan naar een restaurant, we hadden zin aan lekker eten! Het is een Frans restaurant geworden, waar we een lekker 3 gangenmenu hebben genuttigd. Met een zeer volle buik zijn we begonnen aan een nieuw stukje sightseeing, de ‘queensboro bridge’ & Rooseveld Island. In het donker over deze brug lopen was wel erg indrukwekkend. Onder de brug lagen allerlei zwervers te slapen die enthousiast naar ons zwaaiden. Eenmaal op de brug aangekomen bleek het wel prachtig te zijn. Vanaf deze brug kon je mooi de skyline van Manhatten/New York bekijken. We hebben de brug tot ongeveer halverwege bewandeld en zijn toen omgekeerd om terug te gaan naar het hotel (de brug was enorm & lang).

“Dag 6:”
Om half 8 mijn wekkertje gezet, mijn plan was als volgt: om 8.45 de Metro (E lijn) nemen richting het John F. Kennedy vliegveld, vanaf daar de ‘air tram’ pakken en inchecken in terminal 3. Dat zou een me uurtje & $2.50 kosten en dan was ik ruim op tijd!
Kom ik aan bij het metrostation waar de E metro vertrekt, rijdt de E metro vanaf vandaag niet meer wegens wegwerkzaamheden.. Oeh das stress! Toch maar gelopen naar een ander dichtstbijzijnde Metrostation om daar een andere metro te pakken. Maar dat was toch allemaal wel iets ingewikkelder, ik ben met de metro gegaan zover als mogelijk. Maar ik begon hem toch wel te knijpen dat ik mijn inchecktijd niet zou halen.. Ik ben uitgestapt bij een van de grotere Metrostations in Brooklyn om daar een taxi te nemen naar het vliegveld. Eenmaal buiten het metrostations kwamen 3 mannen naar mij toe gelopen die zeiden ‘taxi, taxi, taxi’. Met de aardigst uitziende man ben ik mee gelopen naar zijn ‘taxi’ (auto met 2 stickers van taxi, redelijk illegaal?). En hij heeft mij netjes naar het vliegveld gebracht, en ik was nog mooi op tijd in de luchthaven (15 minuten voor einde inchecktijd).

  • 17 Januari 2012 - 20:32

    Thea Velthuis:

    Ha Iris, ik was iets te vlug met plaatsen !!!
    Zo te lezen Iris heb je al aardig wat mee gemaakt in de VS, meid wat een ervaringen !! geweldig dat pakt niemand je meer af.
    Wij wensen je dan ook nog heel veel succes en tot een volgende keer.
    Hartelijke groeten ook van mijn familie, Thea.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Op 31 oktober '11 is mijn reis naar the United States Of America gestart. Begonnen in Boston, toen naar Worcester vanuit is mijn Global Exchange Opportunities orientatie gestart. Sinds 4 november woon & werk ik in Grand Rapids Minnesota, en maak vanuit hier allerlei uitstapjes in dit grote 'vette' land!

Actief sinds 14 Feb. 2011
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 36786

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2011 - 15 November 2012

Een klein meisje in een Vet land

01 Februari 2011 - 11 Mei 2011

Exchange to Helsinki

Landen bezocht: