'Een gemiddelde werkdag' van 17-11 tot 24-12 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu 'Een gemiddelde werkdag' van 17-11 tot 24-12 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu

'Een gemiddelde werkdag' van 17-11 tot 24-12

Door: irisfluttert

Blijf op de hoogte en volg Iris

24 December 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Vanaf 17 november tot 24 december

Sow ik heb al een hele tijd niets meer op mijn Waarbenjij.nu gezet, nu weer een verhaaltje over mijn Amerika Avontuur. De laatste maand heb ik enkele steden ‘in de buurt’ bezocht (1.5 & 3.5 uur rijden), de Mall of America bezocht, lid geworden van de sportschool, enkele vrije tijdsbestedingen in Grand Rapids bezocht & van alles op mijn werk meegemaakt.
Maar ook: het internet is bij mij thuis afgesloten (ik moet zeggen, dat is een RAMP, ben er toch wel behoorlijk op aangewezen/verslaafd!), omdat mijn huisgenoot een film gedownload heeft (en dat is in la USA toch echt verboden!). Dus mijn waarbenjij.nu komt nu vanuit een koffiehuis waar ze WIFI hebben….

Eerste werkweek:
Tips die ik op de eerste werkdag kreeg:
- Draag geen oorbellen (die kunnen ze er uit trekken)
- Een staart dragen is aan te raden (dan kunnen ze moeilijker aan je haar trekken dan als je het los hebt).
- Voor brildragers raden ze aan om lenzen te dragen i.p.v. een bril.
- Aan de sfeer op de groep kun je voelen wat voor dag het word. Je hebt relaxte dagen, dan draag je haar lekker los, zet je bril op e.d. Maar er zijn ook dagen dat je een onrustige sfeer voelt, dit noemen de vrouwelijke collega’s onderling de ‘hair up do day’. Dan ben je gewaarschuwd dat je je haartjes beter vast kunt doen. Dat is een goede start van een nieuwe baan heh…

Op vrijdag had ik mijn eerste schaduwdienst, in de eerste diensten word ik als extra ingezet, zodat ik kan kijken hoe ze daar werken. En de meiden en jongens + collega’s van de residentiele instelling kan leren kennen.
In deze dienst heb ik vooral veel informatie gelezen, het zijn Amerikanen dus ze werken met 101 formulieren, die ik ook moet gaan invullen. Deze dienst was van 3 uur ’s middags tot 11 uur ’s avonds, na 11 uur komt de nachtdienst (de nachtdiensten gaan hier ook anders dan in NL, de kinderen moeten elke 15 minuten gecheckt worden of ze slapen en of ze zichzelf niet iets aan doen). Om 3 uur kwamen de meiden uit school, dan hebben ze eerste een ‘therapeutisch uur’ dat ze een half uur tot een uur op hun eigen kamer moeten zijn. Daarna hebben ze snack, deze dag was dat pizza. Na de snack zijn we met de meiden naar buiten gegaan om te gaan sleetje rijden, sneeuwschuiven en sneeuwpoppen maken. Daarna het dinner met bijbehorend toetje. Na het dinner een groep met een thema, dit is elke dag anders (bijvoorbeeld sociale vaardigheden, ‘anger management’, zelfstandig wonen vaardigheden e.d.
Een meisje wilde niet mee doen met de groep, ze was boos en liep naar haar kamer. Na enkele minuten ging een begeleider naar haar kamer, ze bleek zichzelf aan het verwonden te zijn. Voor haar eigen veiligheid is ze in een houdgreep gelegd, en heb ik de themagroep overgenomen (ja dat zeggen ze daar heel mooi, voor haar eigen veiligheid… 2 mannelijke begeleiding moest erbij komen, omdat het meisje nogal fors is). Daarna is haar een High Risk Supervision opgelegd. Elke 2 minuten moet een medewerker haar ‘controleren’, zodat er gekeken kan worden wat ze doet, omdat ze een gevaar is voor haarzelf. Ik heb een bureaustoel voor haar deur gezet, hier mocht ik op gaan zitten om haar te kunnen blijven zien zodat ze zichzelf niet wat aan zou doen. In de tussentijd is haar kamer zo goed als leeggehaald (dat was mijn eerste ‘schaduw’dienst).

‘Enkele regels op het werk’
- Jongens en meiden zijn altijd gescheiden (gender specifiek). Het jongens en meiden gedeelte word geschieden door 1 deur, die van beide kanten open kan. Ook de medewerkers zijn gender specifiek, mannen bij de jongens en vrouwen bij de meiden. Soms komt het voor dat je een jongere in een houdgreep moet leggen, dan wordt er vaak een mannelijke staff geroepen omdat die sterker zijn (de meiden zijn redelijk dik/grof). Mannelijke medewerkers mogen nooit in een kamer komen van een meisje, ze moeten in de deuropening blijven staan. En als ze wel in de kamer gaan moet er een vrouwelijke medewerker op de gang staan om alles te controleren.
- Geen messen op de meiden afdeling (veel meiden doen aan automutilatie, ze snijden zichzelf omdat ze graag andere pijn willen dan mentale pijn.) Omdat er geen messen op de afdeling zijn, ze eten hier ook met hun handen of met een vork of lepel.
- De meiden mogen geen pennen op hun kamer. De inkt kan gebruikt worden voor zelfgemaakte tatoeages, potloden zijn wel toegestaan op de slaapkamer.
- Niemand heeft zijn eigen medicatie in beheer, dit wordt gedaan door medewerkers.
- Er mag geen spiegel op iemands kamer (deze kan breken, en glas is gevaarlijk voor zelfbeschadiging).
- Make up, shampoo e.d., föhn & stijltang ligt achter de balie. Hier moeten de meiden om vragen, en dit binnen enkele minute weer inleveren bij de balie. Shampoo, conditioner & badschuim krijgen ze in kleine cups als ze gaan douchen, nooit een hele fles.
- Ze mogen wel een radio op hun kamer, maar geen cd’s.
- Ze mogen beperkte bagage meenemen, 10 ondergoed, 10 paar sokken, 4 broeken, enkele shirts e.d. dat is de max. Ondergoed moet ‘fatsoenlijk’ zijn, strings zijn niet toegestaan. Net als jurkjes & laag uitgesneden truitjes.
-Als er tv gekeken word zijn dat kinderfilms of kinderprogramma’s. Verder is niets toegestaan. (er was afgelopen weekend een uitzondering; alle films van Harry Potter. Dit ging redelijk goed, al hebben 2 meiden er wel ‘last’ van gehad. Ze dachten dat het echt was en sliepen een paar nachten slecht…)
- Tijdens ‘Treatment hour’ moeten de meiden & jongens op hun kamer blijven. Dit uur is elke dag, doordeweeks gelijk als ze uit school komen. Dan kunnen ze bijkomen.
- De jongeren mogen geen spullen aan elkaar uitlenen!
- Privacy is hier ver te zoeken. De jongeren delen kamers, de medewerkers doorzoeken de slaapkamers regelmatig en als iemand lang in de badkamer zit gaat een medewerker naar binnen (eerst kloppen, bij geen respons met de sleutel naar binnen, en hopen dat je niets naars aantreft).
- Eten wat de pot schaft, tenzij iemand structureel iets weigert (als je bijvoorbeeld enkele maanden vegetariër bent, mag je zelf iets maken. Dit geld hetzelfde voor religieuze redenen).

Een gemiddelde daginvulling:
Van 6.15 tot 8.15 is er ‘Hygiene’, ze moeten zich dan douchen (de eerste moet zich om 6.15 douchen, alle meiden moeten zich elke dag douchen). Mogen zich opmaken (make up van de meiden ligt op het kantoor, hier moeten ze om vragen, net als de föhn en stijltang), ook moeten ze dan hun kamer opruimen (dit word gecontroleerd door staff).
Om 8.15 is er ontbijt (ze kunnen kiezen tussen ontbijtgranen of het ontbijt wat aangeleverd word door de kantine, veelal French toast of ontbijthamburger).
Na het ontbijt doet iedereen zijn ‘taak’. Deze taak wisselt elke week, deze taken bestaan uit ontbijt opruimen, de gang stofzuigen, de keuken vegen en dweilen, handdoeken wassen + opvouwen e.d.
Om 9 uur gaan de jongeren naar school, in het gebouw waar ik werk zijn twee klaslokalen. Één voor de jongens en één voor de meiden. Elk klaslokaal heeft 2 leraressen.
Om 12 uur is er lunch, deze wordt bezorgd door de kantine, en wordt door de ‘staff’ opgeschept. Enkele voorbeelden van lunch zijn: pasta al Fredo, worst met puree, hotdog met friet, hamburger met chips, soup & salad e.d. e.d. (allemaal errug gezond, niet!)
Om 12.30 tot 15 uur gaan de kids weer naar school, dan is de ‘staff’ druk met papierwerk, op afspraak gaan met een jongere, jongeren die school weigeren ‘vermaken’ en ga zo maar door.
Om 3 uur krijgen de meiden vaak een snack (Iris wil ze altijd fruit geven, daar worden ze niet zo vrolijk van). Daarna gaan ze voor ongeveer een uur naar hun eigen slaapkamer (treatment hour).
Rond 4 uur is er recreatie tijd, meestal gaan ze dan naar buiten. Of spelen ze spelletjes op de Wii (dat ze wel iets beweging hebben). Dit is vaak het enigste uur per dag dat ze naar buiten mogen, natuurlijk wel met supervisie!
Om 5 uur is het dinertime. Het avondeten wordt ’s middags bezorgd in grote ovenschalen, zodat het opgewarmd kan worden door ons. Het verschild heel erg wat er is voor diner, veelal pasta schotels of patat met iets vlezigs (hamburger, worst, kip e.d.). Of een ovenschotel. De groente die er bij zit is vaak sla (als medewerker proberen we er soms een salade van te maken, maar dat gebeurt lang niet altijd, en de meiden zijn er niet echt fan van. Alleen met vrachten slasaus). Na het eten werkt iedereen aan zijn taken. Dan is er groep.
Veelal na de groep hebben ze ‘vrije tijd’, dan mogen ze film kijken, iets creatiefs doen of gewoon lekker hangen. Om 8 uur is het medicatietijd & snack. Om 8.30 is het ‘standaard bedtijd’, als je een soort van ‘straf’ hebt. En om 9 uur is het gewone bedtijd (om 10 uur moet de lamp uit zijn).

Voorbeelden van Externe groepen:
- Creativity tank: er komen mensen van een liefdadigheidsinstelling langs om iets creatiefs te doen met materialen die zij meebrengen. De even week bij de jongens, de oneven week bij de meiden.
- Spiritualy group: een Native Amerikaanse man lijdt deze groep, voor de Native Amerikaanse jongeren. Ze kunnen hun lichaam en ziel reinigen met ‘Sally’, in een soort wierook vorm. Ook is er een ‘hoe gaat het met je’ rondje.
- Chemical Depedance: Dit is gevestigd in een naastgelegen gebouw, veelal individuele therapie voor verslaafde jongeren.
- Outdoor group: Tijdens beter weer worden er workshops gegeven in boogschieten.
- Creativity group: 1x per maand heeft een medewerker een speciaal project opgezet waar de jongeren voor enkele avonden aan kunnen werken. Dit keer was dit een eigen krijtbord maken.
- Therapie: jongeren zien veelal 1x per week de therapeut van de instelling. Dit is individueel. Ook hebben jongeren soms ‘buitenshuis’ afspraken, een medewerker gaat met ze mee en tijdens deze afspraak blijft deze in de wachtkamer.

Enkele eigenaardigheden waar ik ‘dagelijks’ mee te maken heb:
Geweld / Houdgrepen:
Tijdens de oriëntatie heb ik een training gehad in ‘handle with care’, ofwel houdgrepen. Ik heb al enkele houdgrepen gedaan op mijn werk. ‘gelukkig’ met meerdere personen, zodat we met twee personeelsleden een jongere in de houdgreep moesten leggen.
In de meest recente is een collega van mij geslagen in haar gezicht en aan haar haar getrokken (we hadden de vrije hand van de jongere ‘te laat’ geblokkeerd). De houding werd gedaan door 4 personen op 1 jongere. Mijn collega, NL, moest hiervoor naar het ziekenhuis omdat ze haar nek niet meer kon bewegen. Ik wilde met haar mee gaan, maar dit was helaas niet mogelijk omdat er dan een gebrek aan personeel zou zijn. Ze moest zelf naar het ziekenhuis rijden voor een nek scan, bizar!

Zelfmoordpoging:
Een meisje van mijn groep zit al een tijdje slecht in haar vel, ze staat op ‘High risk’, dus dat ze elke 2 tot 5 minuten gecontroleerd moet worden. Ik liep naar haar kamer voor deze HRcontrole, toen zag ik dat ze zichzelf aan het verwonden was met een potlood (die had ze enkele keren in haar arm gestoken, en het bloedde behoorlijk). Ik ben op dat moment naast haar gaan zitten, ze begon te schreeuwen dat ik ‘op moest rotten’, ander zou ze zichzelf nog veel meer pijn doen. Naar enkele minuten ben ik weg gegaan met de mededeling dat ik over 2 minuten weer terug was met pleisters. Met een collega ben ik weer naar haar kamer gelopen, deze keer ging zij met haar praten. Ze werd er boos, en wilde allen gelaten worden. Op dat moment pakt ze een plastic zak uit haar nachtkastje, en trekt deze over haar hoofd (behoorlijk heftig). Onze reactie hierop is om de zak van haar hoofd te trekken, ze begon te slaan en te bijten naar ons. Hierop moesten we haar in een houding plaatsen, we hadden haar armen en benen vast, maar haar hoofd niet. Ze probeerde ons te bijten, hierop moest ik ook haar hoofd vasthouden. Di t hebben we enkele minuten gedaan totdat ze weer redelijk gekalmeerd was. Ze begon toen te huilen, ik ben bij haar blijven zitten, ze wilde niet praten. Na 15 minuten viel ze in slaap.

Slaapkamerinspecties:
De slaapkamers worden een keer in de week gecontroleerd. Handschoenen aan en inspecteur spelen. Tijdens deze inspectie wordt naar van alles gezocht en afgenomen. Veelal pennen, messen & vorken, stukjes glas, scherpe voorwerpen, sieraden, make up e.d. Hiervan word een schriftelijke melding gemaakt, en als het iets van waarde is word het in de medicatielade van de jongere gelegd. Diegene kan het terugkrijgen als ze weggaan.

Weglopers:
Op zondag 18-12 was er een meisje wat boos naar buiten liep. Eerst ging ik haar alleen achterna, ze ging na 50 meter in haar pyjamabroek op de grond zitten in de sneeuw. Ze wilde niet naar binnen gaan en moest ik haar in een houdgreep houden samen met een mannelijke collega want ze was best agressief. Toen ze wat rustiger was wilde ze alleen naar binnen lopen, we vertrouwende hier op en hebben haar uit de houdgreep gelaten, ze liep om het gebouw heen (normaal gaat ze daar naar binnen...). Maar dat deed ze deze keer natuurlijk niet, dus ben ik naar binnen gerend, mijn jas en telefoon pakken en in de achtervolging.. Ik heb haar zon beetje een kilometer had gevolgd, ze wilde niet met mij praten. Toen heb ik mijn collega’s gebeld: die zeiden terug komen, want als je haar achtervolgd ben jij verantwoordelijk voor haar... Toen zei ik ‘maar ze loopt midden op straat’, toen zeiden zei: Dan heeft ze pech, je moet terug komen! Ik heb doorgegeven welke kleding ze op dat moment droeg (pyjama met vest), mijn collega’s hebben de politie gebeld, zodat die haar op konden sporen en terugbrengen naar ‘the cottage’. Na ongeveer 20 minuten kwam ze zelf teruglopen, en deed alsof er niets aan de hand was. Ze is ‘overgeleverd’ aan het gevangenis gedeelte van de instelling (secure), want ze loopt gemiddeld 1x per week weg. De volgende morgen was ze weer bij ons op de groep..

Terugkomst in ‘the cottage’:
Als een jongere terugkomt van bijvoorbeeld een huisbezoek moet diegene gecheckt worden. Ze worden door ons, medewerkers, gescand met een pieper op wapens/messen/metaal. Ze moeten altijd een urinetest doen, hier worden ze getest op drugs. Ook moeten ze gefouilleerd worden, en moet alles wat ze meenemen gecontroleerd worden. Dit gebeurt allemaal in de gang, tassen op de kop om te kijken wat er in zit, alle vakjes checken wat erin zit, make up e.d. moet afgegeven worden. En alles wat ze meenemen naar binnen moet opgeschreven worden (alles! 3 paar sokken 1x roze, 2x wit. 4 paar ondergoed in de volgende kleuren, 1 zwarte eyeliner, 1 blauwe mascara, 1 zwarte mascara e.d e.d. e.d.). de medicatie wordt geteld, en door ons bewaard in kasten die afsluitbaar zijn in het kantoor. Een hele routineklus. Als alles gecheckt is mag de jongere naar binnen.
Een meisje gaat 2x per week naar de kerk, zij moet ook gecheckt worden als ze terug komt op al het bovenstaande.

Social Security Number
Ik heb mijn social security number binnen gekregen op 12-12. Nu mag ik ‘officieel’ werken in the USA (dat deed ik hiervoor natuurlijk al).
Dat kwam mijn collega’s ook erg goed uit natuurlijk, ik mocht die dag gelijk met een jongere op ‘transport’. De desbetreffende jongere had een afspraak bij haar therapeut in Bemidji (dat is op ander half uur rijden van Grand Rapids). Ik mocht kiezen tussen een ‘secure’auto, een politieauto dat de jongere achterin zit met het raam dicht, voor veiligheid van het personeel en de jongere. Of de gewone auto van het werk waar ze naast me kan zitten.
Zonder navigatie er naar toe gereden, en het ook redelijk snel gevonden. Het meisje had een afspraak van een uur, daarna weer terug gereden. Dat zijn wel goede/gemakkelijke werkdagen: ruim 3 uur onderweg, ruim 1 uur wachten & betaalde sightseeing ;)

Planning voor aanstaande dagen:
- Helaas afscheid nemen van huisgenoten (Jort & Eefke, mijn Nederlandse huisgenoten & collega’s, hebben besloten om naar huis te gaan. Dit heeft te maken met de Medicatie die Eefke hier niet kan krijgen. En met hoe ‘spectaculair’ het hier is, zowel de omgeving als het werk. Dat valt dus tegen!)
- Kerst vieren. Jaaa ik heb een witte kerst! Tijdens deze witte kerst mag ik werken, heb vandaag een dienst van 3 tot 11, 1e kerstdag een dienst van 10 tot 6, en 2e kerstdag van 3 tot 11. Ik heb nog geen idee wat ik verder dan werken ga doen, zeer waarschijnlijk lekker koken en verschillende ‘toko’s zoeken die met kerst open zijn en waar ze WIFI hebben haha! Wat moet je toch zonder internet heh…
- New York! Ik ga van 3 tot 8 januari naar New York!! (Carole, uit Zwitserland (die ik in Helsinki heb leren kennen) komt daar ook, dus gaan we samen the Big Apple verkennen!)

In mijn volgende waarbenjij zal ik meer vertellen over de volgende dingen:
- Thanksgiving + Black Friday
- Mijn weekend & vrije tijds invulling van de laatste maand:
(Zorbaz, bowling, bios, kroegen in GR, Duluth, Bentleyville, mijn weekendje Minneapolis & the Mall Of America)
- Foto’s toevoegen van al het bovenstaande (dat werkt hier niet zo goed in het koffiehuis…)

  • 25 December 2011 - 23:24

    Oma,Tonnie Gerrie :

    Hoi Iris,
    Fijne Kerst. Bedankt voor je uitvoerige verhaal. Wel een andere cultuur. Jemig.
    Echt balen dat je geen internet hebt.
    We volgen je. Succes en alvast veel plezier in New York

  • 26 December 2011 - 17:26

    Marjoleij:

    Hoi Iris, wat een verhaal weer zeg, echt heftig! Suus stal de show op 1e kerstdag met haar rompertje,super! de foto is onderweg! Groetjes Majo

  • 27 December 2011 - 13:15

    Carmen:

    Hoi Iris,
    Wat leuk om weer eens een verhaaltje van je te lezen. Ik was ook erg benieuwd naar hoe het werken in the USA is, omdat ik weet dat er hele andere regels zijn en ontzettend veel papierwerk. Je werk klinkt erg leuk, maar ooh wat anders dan in NL. Ik heb ook wel heftige dingen meegemaakt, maar die houdgrepen heb ik nooit hoeven toepassen. Volgens mij mag het hier ook niet eens. Maar wel bijzonder en erg leerzaam voor je! Heftig, ik heb er respect voor hoe je het doet. Ik hoop dat je naast het werken ook nog leuke kerstdagen hebt gehad! Wel even anders zo aan de andere kant van de wereld en zonder familie. Nog heel erg bedankt voor het superleuke cadeau! We hebben the gingerman nog niet opgegeten, maar gaan er zeker van smikkelen en ook het maskertje komt goed uit! Hoe was je behandeling? Nog heel veel succes en plezier daar in the Grand Rapids! Liefs Carmen. Ik denk aan je!

  • 05 Januari 2012 - 21:14

    Claudia Hutchings:

    Hai Iris,

    Wat super dat het gelukt is om naar Amerika te gaan. Je zult daar wel heel wat meemaken. Leuk om je verslagen te lezen......Ik wens je een supertijd en tot mails. Groetjes Claudia X

  • 17 Januari 2012 - 15:22

    Evelien:

    Hey Iris. Super Heftig. Heb respect voor je! Veel succes nog en ik blijf je volgen. Groetjes, Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Op 31 oktober '11 is mijn reis naar the United States Of America gestart. Begonnen in Boston, toen naar Worcester vanuit is mijn Global Exchange Opportunities orientatie gestart. Sinds 4 november woon & werk ik in Grand Rapids Minnesota, en maak vanuit hier allerlei uitstapjes in dit grote 'vette' land!

Actief sinds 14 Feb. 2011
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 36810

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2011 - 15 November 2012

Een klein meisje in een Vet land

01 Februari 2011 - 11 Mei 2011

Exchange to Helsinki

Landen bezocht: