ROADTRIP oostkust USA - Reisverslag uit Skowhegan, Verenigde Staten van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu ROADTRIP oostkust USA - Reisverslag uit Skowhegan, Verenigde Staten van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu

ROADTRIP oostkust USA

Door: irisfluttert

Blijf op de hoogte en volg Iris

27 Mei 2012 | Verenigde Staten, Skowhegan

Na 1653 miles gereden te hebben zat mijn roadtrip er weer op. De volgende steden heb ik bezocht: Washington, Baltimore, Philadelphia, Atlantic City, New haven & Boston!

Op vrijdag 13 april ben ik na mijn werk vertrokken, eerst heb ik Manel & Jody (Spaanse & Italiaanse GEO) afgezet in Worcester (Massachusetts). Onderweg hebben we even geshopt in New Hampshire voor alcohol en sigaretten (die zijn hier goedkoper i.v.m. de belastingen, die verschillen per staat). Na Worcester ben ik doorgereden naar New Haven (Connecticut), hier wonen Sofie & Federica, een Nederlandse en Italiaanse uit mijn GEO groep. Hier kon ik gelukkig slapen, New Haven is precies op de helft tussen Skowhegan en Washington DC. We hebben een paar biertjes gedronken, lekker gekletst en geroddeld. Het was net een 5 sterren hotel; mijn bedje werd klaargemaakt en de volgende ochtend had ik een heerlijk ontbijtje (lekker brood met een gekookt eitje, tomaatje, komkommertje en een jusje, lekker Europees!). Toen vertrokken naar Washington DC, 6 uur rijden. De rit begon goed, het eerste kwartier in ieder geval, daarna kwam ik zo’n anderhalf uur in files (files in de USA zijn nogal gek, het verkeer staat compleet stil. Na een paar minuten begint alles weer te rijden, je rijdt dan ‘full speed’ en na 5 minuten staat alles weer knettervast. Waarom? Geen idee!) Ik ben door New York gereden, en na New York werd het allemaal iets rustiger op de weg. En het werd ook lastiger om me te concentreren na een paar uurtjes rijden. Ik ben een paar keer gestopt, en na 7 uur en een beetje kwam ik aan in Washington DC.

In WASHINGTON, District of Colombia heb ik Carole (jaja, de Zwitserse, mijn buurvrouw in Helsinki) van het station afgehaald. We zijn gelijk begonnen met sightseeing. Alle hotspots hebben we tijdens 2 dagen bezocht in Washington. Zowel met de auto, als lopend als fietsend. Op zaterdag hebben we ongeveer 2 uurtjes rondgereden door Washington DC, lekker uiteten geweest, beetje gewinkeld en daarna zijn we naar onze slaapplaats gegaan. We mochten slapen bij GEO’s (Fred uit Duitsland, Roberto uit Italië & Nadia uit Nederland). ’s Avonds een paar drankjes gedronken, en samen met Fred naar een van de uitgaansplekken (Washington is redelijk donker, zo rond de 70% heeft geen blanke huidskleur, we zijn in een paar barretjes geweest. Er waren hier duidelijk ‘zwarte barren’, waar je als blanke niet binnen komt, maar het merendeel was gemixt). De volgende dag zijn we rond 10 uur vertrokken naar een Metrostation, auto geparkeerd en met de Metro naar het centrum. Daar lekker uitgebreid ontbeten in een ‘Frans’ restaurant. Daarna begonnen aan onze wandeltocht langs alle oorlogsmonumenten (o.a. World war 2 Memorial, Washington Monument, Korean War Veterane memorial, Martin Luther kind jr memorial, Tomas Jefferson Memorial etc) , het Witte huis bekeken, de constitutions gardens en natuurlijk de Lincoln Memorial bezocht.
Onderweg kwamen we redelijk veel fietsers tegen (veel voor Amerikaanse begrippen heh), mooie rode fietsjes. Die wilden wij ook! De stad had rond de 90 fietsen standplaatsen waar je een fiets kon huren met je creditcard, het starttarief was $7, per half uur $2, ideaal! Beetje rond gefietst, af en toe gestopt om monumenten te bekijken, lekker weertje erbij (het was warm die dag). ’s Avonds hebben we gebarbecued! Manel & Jody waren inmiddels ook aangekomen met het openbaar vervoer in Washington. Na de BBQ & beerpong gespeeld te hebben zijn we met z’n zevenen vertrokken naar het College/Universiteits gedeelte in Washington; het was een goed feestje! De volgende ochtend (maandagochtend) lekker ontbeten in de tuin, toen met de groep naar de onmeunig grote kerk: The Basicila of the National Shrine of the Immaculate Conception. De grootste katholieke kerk van heel noord en zuid America, de 4 na grootste kerk ter wereld! Deze kerk had 77 kapellen verdeeld over twee verdiepingen. Het was heel mooi om te zien hoe het katholieke geloof er ‘uitziet’ over de hele wereld. Na de kerk op naar de US Capitol (deze had ik op zaterdag bekeken van een afstand, maar wilde het graag ook van binnen zien). Het was helaas gesloten, maar we zijn er wel omheen gewandeld. Na deze wandeling hebben we Washington DC achter ons gelaten en zijn we vertrokken naar Baltimore!

In BALTIMORE, Maryland heb ik eerst Jody en Manel afgezet bij hun slaapadres (ze zijn beide actief op ‘couchsurfing’, je slaapt bij een vreemde op zijn/haar bank die diegene gratis beschikbaar stelt voor jou), wij sliepen in een hotel! ’s Avonds rondgewandeld, en met de jongens gedineerd aan de haven in Baltimore in een Ierse pub. Volgende ochtend (dinsdag) na een vet Amerikaans ontbijt in het hotel weer aan de wandel. Monumenten en kerken bezocht, een hele gave bibliotheek (zie foto, het was er zo een vanuit de film!), baseball stadion bezocht, een freshmarket van binnen bekeken (er liep hier heel veel gajes, hadden er niet zon goed gevoel bij, dus na 5 minuten al vertrokken) een tijdje gekeken naar een hele goeie straatmuzikant, beetje gewinkeld etc. Toen op naar Philadelphia!

Toen we in PHILADELPHIA, Pennsylvania aankwamen was het al donker en we hadden wel zin aan een lekker dinertje, ingecheckt in het hotel (dit keer buiten de stad) en op naar de binnenstad; het Historische gedeelte. De auto geparkeerd, rond gewandeld, gebouwen bekeken en lekker gedineerd (biefstukje met rode wijnsaus). Na het dinertje zijn we nog verder gegaan met een wandeling door het historische gedeelte, we liepen door de straten die bekend staan als ‘Party Streets’. Maar er was niet zo heel veel party, dus zijn we doorgegaan naar een van de andere feeststraten een eind verder op. De politie om raad gevraagd over parkeren: maar zelfs de politie wist niet of we nou moesten betalen of niet (overal hingen schreeuwerige borden met ‘je wordt weggesleept als je geen parkeergeld betaald, tenzij je een ontheffing hebt’, je kon geld in de automaat gooien die tikte gewoon door, maar er hing een bord boven met slechts bepaalde tijden, heel verwarrend)! Een cocktail besteld op een terras in de ‘southstreet’, er was hier veel te bekijken qua types mensen. Veelal ‘gajes’, als een gek rond scheuren op motoren (natuurlijk zonder helm), auto’s die het 3 dubbele van de snelheid langs sjeesden met ‘stoere’ uitlaten (heb helaas geen rode Beretta gezien haha) en er hing een bepaald sfeertje.
Woensdagmorgen begonnen met een tour door het hystorische gedeelte, de Liberty Bell bekeken en een tour gehad. Chinatown bezocht, een manicure gehad daar en toen rond een uurtje 4 vertrokken naar de volgende bestemming: Atlantic City.

Onderweg gestopt bij een groot winkelcentrum, en vluchtig een circuit bekeken. Na ruim 2 uur rijden kwamen we aan in ATLANTIC CITY, New Jersy; het Las Vegas van de Oostkust. Het zag er geweldig uit met al die lampjes en grote gebouwen aan de oceaan. We sliepen hier in een Casino Resort. Trump was hier een groot man, en aan het begin van de jaren 80 zijn hier grote Casino’s uit de grond gestampt. Elk casino heeft een eigen thema, ons Casino had het thema ‘glamour’. Het naastgelegen casino had het thema TashMahal, het Bally’s Casino had het Thema Wild West en het Cesars casino was Romeins. We hebben al deze Casino’s ’s avonds bezocht. Ik had er wel meer van verwacht, het publiek bestond veelal uit trieste gokverslaafden (nog net niet in de pyjama spelen op 2 automaten tegelijk). Ik had het sjijker verwacht, geen dresscodes, geen mensen in pak (wij hadden ons nogal uitgedost, dat viel een beetje in het niet haha). Tijdens een bezoekje aan de bar in een van de casino’s kwamen we aan de praat met een stel, hij was jarig en vierde zijn verjaardag in het casino (hier moesten we natuurlijk een shotje op drinken), ze hebben ons daarna een beetje wegwijs gemaakt met het ticketsysteem in het Casino. De pinautomaten in de casino’s waren smerige dingen, als je 50 dollar opnam moest je 8 dollar fee betalen, boven 50 dollar was elke 5 dollar $1 fee (Dus als je $100 wilde opnemen ging $18 naar de bank/casino).
Wij waren goede, voorzichtige, gokkers! We waren natuurlijk fan van de 1, 2 en 5 cent automaten (de tafels waren vanaf 20 dollar, en de ‘goedkope tafels’ waren afgeladen vol met een wachtrij). Raad eens hoeveel we (Carole & ik) samen vergokt hebben….. 91 cent!! Haha!
Volgende ochtend rond gelopen over de Boardwalk (een houten pad, dat elk Casino met elkaar verbond, aan de ene kant Casino’s aan de andere kant strand/de Atlantische Oceaan). Nog enkele casino’s bezocht, mensen gekeken en toen op naar de Outlets. In de Nike outlet heb ik een paar mooie snowboots gekocht! Geluncht bij de Mc Donalds, en toen op naar New Haven, Connecticut.

Aangekomen in NEW HAVEN, Connecticut hebben we biertjes gedronken met Sofie & Federica (ons volgende logeeradres). Na een paar biertjes naar het uitgaanscentrum vertrokken, tequila gedronken, gedanst, gekletst met de politie (die best even een foto van ons wilde maken, ja ook hier is de politie je beste vriend). Volgende ochtend (inmiddels is het al vrijdag, wat gaat de tijd toch snel!) samen ontbeten, toen hebben Sofie & Federica hun werkplek laten zien (ik vind het altijd erg interessant wat voor werk de andere GEO’s doen). Daarna een drankje gehaald bij de Starbucks, wandelen door New Haven en een Yale tour gedaan. Yale is een geweldige universiteit! Misschien ga ik nog wel weer studeren, dan ga ik zeker naar Yale! Wat een prachtige campus, mooie gebouwen!

Toen weer onderweg naar de volgende bestemming, een tripje door New York, zo’n 4 uur rijden voordat we in BOSTON, Massachussets aankwamen! In Boston was het een ‘crime’ om een parkeerplaats te vinden, dan maar vies veel betalen voor een parkeerplek. Het hotel was wel een tegenvaller, een soort gymzaal qua douches; 2 stuks per verdieping en 2 aftandse bedje in onze kamer. Maar het was de goedkoopste die we konden vinden in Boston, zo rond de $100 per nacht voor 2 personen. Na de zoektocht voor een parkeerplaats hadden we toch wel erg honger. We hebben bij de hotellobby gevraagd waar we goed konden eten en leuk konden uitgaan. Een paar kroegjes bezocht, een groep jongens uit Australië ontmoet (altijd leuk om andere ‘buitenlanders’ tegen te komen!), daar hebben we de hele avond mee gekletst totdat de bar dicht ging om 2 uur. Met zijn vijven opzoek naar wat te eten, een wandelingetje door het park, daarna fijn in ons aftandse bedje. De volgende ochtend waren we prettig verrast door het ontbijt, alles was aanwezig, we hebben goed ons buikje rond gegeten. Daarna zijn we vertrokken voor sightseeing, door het grote Boston Common park gelopen, foto’s gemaakt bij de tulpen tuintjes en mensen bekeken. We zijn begonnen met de Freedom trail, deze loopt langs alle toeristische attracties in het centrum van Boston (zeker de moeite waard om te doen!).
Na een paar uur wandelen, sightseeing, kwamen we aan bij de Quinty market (oude markthallen, vol met eten, kleding & souvenirs). Hier een lekkere smoothy gehaald die we buiten graag wilden nuttigen (de tempratuur was inmiddels gestegen naar zon 25 graden Celsius, een perfecte sightseeing & smoothie dag!) Voor de Quintymarkets was een wedstrijd gaande voor de beste straatmuzikant van Boston & omstreken, hier hebben we uren nagekeken! Wat waren ze goed!
Daarna nog een lus gewandeld van de Freedom Trail, in het park liggen zonnen & gedineerd bij ‘Dicks’. Een restaurant waar medewerkers je de gek aan mogen steken totdat ze er bij neer vallen (een grappig concept, ze mogen gewoon klanten afbekken en worden betaald! Ook maakten ze voor veel mensen mutsen met teksten als ‘ze denkt dat ze de mooiste is, maar dat is ze zeker niet’ of het mannelijke opperhoofd van het gezin had een muts met de tekst ‘Ik hou ervan om holbewoners te kussen’, dat vond z’n vrouw niet erg grappig haha!). Hier een dikke vette biefstuk gegeten, en Carole kreeft (die heb ik grotendeels voor haar ontleed. Dat vind ik geweldig werk om te doen! Jammer dat ik kreeft niet lekker vind!) ’s Avonds weer uit, waar we met onze Australische vrienden hadden afgesproken, veel lol gehad & laat naar bed! Na twee uurtjes slaap Carole naar het vliegveld gebracht, ik ben weer terug gegaan naar het hotel voor ontbijt en een paar uurtjes extra slaap (dat had ik wel nodig!). Toen Manel & Jody opgehaald bij het station, toen weer terug naar Maine.
Het was een top roadtrip!!

De ‘oostkust’ van Amerika is zeker een aanrader (ik heb een aantal slaapkamers vrij, dus je bent van harte welkom!)