Wat doe ik nu eigenlijk voor werk?! - Reisverslag uit Skowhegan, Verenigde Staten van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu Wat doe ik nu eigenlijk voor werk?! - Reisverslag uit Skowhegan, Verenigde Staten van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu

Wat doe ik nu eigenlijk voor werk?!

Door: irisfluttert

Blijf op de hoogte en volg Iris

29 April 2012 | Verenigde Staten, Skowhegan

Wat doe ik eigenlijk in Maine?! Ik woon in Skowhegan en werk in Cornville, ME bij Spurwink:
Momenteel ben ik werkzaam als een Educational Technician, zoals dat zo mooi heet. Heel kort samengevat ben ik er voor onderwijsondersteuning en voor emotie regulatie van cliënten. Ik geef les aan kleine groepjes of één op één, ga speciale projecten draaien, begeleid cliënten naar ‘life space’, help de Occapational Therapist & speak/language therapist en assisteer bij crisis.

Klassetting; Er zitten 7 cliënten in ‘mijn’ klaslokaal, 5 jongens en 2 meiden, in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Het is voor de jongeren erg lastig om geconcentreerd te blijven, ze hebben allen speciale schotten naast hun tafel staan zodat ze niet worden afgeleid. Ook hangen er gordijnen voor de ramen die ze dicht kunnen doen.
Sommige kids hebben ook speciale ‘stoelen’. Een jongen heeft een grote skippybal, zo blijft hij gefocust en wakker. Een andere jongen heeft een ‘hookie-stool’, een soort krukje met een ronde balans onderkant. Een andere jongen heeft een speciaal kussen op z’n stoel, een luchtkussen met een gladde kant en een kant met nopjes. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van ‘fidgets’; stressballetjes, ‘Theraputty’ & pittenkussens in allerlei vormen, maten, kleuren en geuren.

Er wordt gebruikt gemaakt van een vast rooster. Elke dag is dezelfde structuur met dezelfde groepjes voor een bepaald vak. Tussen 12 en 1 varieert het rooster elke dag. Het rooster ziet er als volgt uit:
Recess (is bij goed weer buiten, op de parkeerplaats of in de speeltuin. Bij slecht weer hebben ze keuze uit lego of andere constructiespelletjes, kunnen ze lezen of een spel doen).
Kalender (de Student van de dag vult de kalender in op het digitaal schoolbord. De dag/maand/jaar, de tempratuur, zonnig/bewolkt/mistig/sneeuw o.i.d., hoeveel studenten zijn aanwezig, hoeveelste schooldag is het. En ook oefenen ze elke dag met geld, bijvoorbeeld 17 cent in 5 muntstukken).
Hardop Lezen (de docent leest 15 minuten een verhaal voor aan de hele klas).
Lezen (de klas wordt onderverdeeld in 3 groepen, allen een verschillend niveau. Er wordt gewerkt met bepaalde methodes, deze methode bevat een docenten handleiding; hier in word stap voor stap weergegeven wat er in de les behandeld moet worden. Een studentenboek, met verhalen en opdrachten. En een werkboek waarin ze antwoorden in kunnen vullen. Ik heb mijn eigen leesgroep met 2 kids.)
Snack (het is tijd voor een snack. De snack wordt altijd rondgebracht door een leerling. De snack is meestal zoet. Een mueslireep, een zakje fruitbeertjes o.i.d.)
Rekenen (De klas is hierin onderverdeeld in 2 groepen, en ik geef één op één rekenen. Elke groep werkt aan iets anders. Voor mijn één op één mag ik zelf opdrachten verzinnen. Mijn cliënt vindt zelf dat hij heel slim is, en dat hij alles al weet.. Maar als ik hem vraag wat hij moet doen, doet hij het net allemaal verkeerd. Het is erg lastig om hem uit te leggen hoe het wel moet..)
Recess (Als het mooi weer is gaan we naar buiten, of de speeltuin of de parkeerplaats. Op de parkeerplaats spelen we basketbal of rennen we rondjes. In de speeltuin voetbal ik vaak met een paar jongens, of schommel ik met de meiden. Bij slecht weer blijven ze binnen. Dan hebben ze de keus om te tekenen, kleuren, de laptop te gebruiken, met lego te spelen of iets anders ‘stils’.)
Lunch (De lunch is al om half 12. De Student van de dag deelt de lunchkoffers uit, de kids ‘wassen’ hun handen met antibacteriële vloeistof, want dat dood ja alle bacteriën.. Echt Amerikaans… Vanaf kwart voor twaalf mogen ze de tafel afruimen en schoonmaken, ook moeten ze vertellen wat ze gegeten hebben. Dit wordt genoteerd, mocht een kind ziek worden of er bijwerkingen zijn van medicatie op bepaald voedsel, dan staat dat vast.)
Science/Health (Nu is het tijd voor het leuke programma. Dit verschilt elke dag. Dit is tuinieren, natuurkunde, OT, gezondheid of een project.)
Schrijven (Schrijven wordt gegeven in 2 verschillende groepen. Hiervoor gebruiken ze erg leuke werkboeken! Ik assisteer bij een schrijfgroep, dat bestaat uit elke 5 minuten een client voor een ‘pauze’ nemen omdat ze het te moeilijk vinden, of omdat het te grote groepen zijn.)
Lezen (De kinderen gaan aan hun tafel zitten, en moeten voor een kwartier stil lezen. Ondertussen krijgen ze een ‘crunchy’ snack.)
CAT Time (Het is bijna het einde van de dag. De leerlingen mogen een Keuze Activiteit kiezen. Als ze genoeg punten hebben verdiend gedurende de dag mogen ze gebruik maken van een laptop of Ipad. Als ze niet genoeg punten hebben verdiend mogen ze kiezen uit lego, tekenen, kleuren oid. In de tussentijd vullen de medewerkers de boeken van de leerlingen in; Hoe is de dag gegaan, waren er moeilijkheden, is er gewerkt aan de doelen, wat hebben ze gegeten, hoe vaak zijn ze naar het toilet geweest, hoe vaak hebben ze pauze genomen, hebben ze contact gehad met de maatschappelijk werker of spraaktherapist e.d. e.d. e.d.)
‘Naar huis’ (De leerlingen gaan rond kwart over 2 richting huis. 2 kids worden opgehaald met de schoolbus, de andere leerlingen gaan terug naar de ‘Unit’. Meestal wandel ik met de twee meiden uit mijn klas terug.)
Als de kinderen naar huis zijn blijf ik nog ruim een uur op school, om activiteiten klaar te zetten voor de volgende dag, om na te praten met mijn collega’s, voor vergaderingen etc.


Collega’s/staff;
Op de school zitten 18 leerlingen, verdeeld over 3 klaslokalen. Hierbij is gekeken naar de leeftijd en het niveau. In ‘mijn’ klaslokaal is er 1 docent, 3 Ed Tech’s (inclusief mij), en is er een ‘direct care’ medewerker aanwezig. De direct care is er ter ondersteuning, om bijvoorbeeld een leerling naar het toilet te begeleiden.
In het schoolgebouw zijn verschillende personen aanwezig. Elk klaslokaal heeft een docent, en minimaal 3 Ed Techs, elke klas heeft zeker 1 direct care. Er is altijd 1 persoon aanwezig om de medicatie te geven aan de leerlingen. Ook gaan de leerlingen vaak naar een buitenschoolse activiteit (zoals het zwembad, het dierenasiel, een kunstgroep e.d. e.d.), hiervoor zijn mensen aanwezig om ze daar naartoe te rijden. Als de twee meiden uit mijn klas naar het asiel gaan is er zeker van 2 personen begeleiding.
Er is een Occupational Therapeut aanwezig. Zij houdt zich bezig met houding, hoe om te gaan met stress, hoe een leerling bepaalde strategieën te gebruiken om zichzelf onder controle te houden e.d. Dit is veelal individueel (ze wil nooit alleen met een cliënt zijn, er moet altijd een medewerker bij zijn). Één keer per week is er OT in groepsverband, meestal een sportieve activiteit. Laatst gingen we koekjes bakken, de kinderen mogen het deeg niet kneden (is onhygiënisch???), ze roeren het deeg met een lepel en mogen daarna (als de begeleiding het deeg heeft uitgerold) 2 koekjes uit het deeg steken. Dit was de activiteit…. Dat doen wij in NL wel heel anders :s
SLP: Soort van spraaktherapeut. Zij geeft ook elke week een gastles met als thema ‘hoe ga je met elkaar om’. Ook geeft zij tuinieren, elke week gaan de leerlingen naar de kas om hun eigen zaadjes te planten, compost te maken e.d. e.d.
Generalist: Kun je zien als een maatschappelijk werker. Voor de 18 kinderen zijn er 2 maatschappelijk werkers. Deze beheren contact met ouders/verzorgers, met overheidsinstellingen, kijken rapporten na die schoolmedewerkers opstellen over een leerling, hebben een aandeel in behandelplannen e.d. Het streven is dat ze hun cliënt elke week zien/spreken voor ongeveer een uurtje. Wederom moet er een extra medewerker bij in hun kantoor zitten tijdens dit uurtje, of buiten de deur wegens veiligheid.
Elke maandag is er een teammeeting. Hierbij zijn de docenten, Ed Tech’s, OT, Generalisten, SLP, supervisor & Program Director aanwezig.

Diagnostiek cliënten:
Onderstaand meer informatie over de leerlingen waarmee ik werk, ik heb het niet professioneel beschreven, maar jullie hebben zo wel een beeld van de cliënten.
Leerling D.1; 13 jaar, ontwikkelingsstoornis, lekker eigenwijs een echte jongen. Met hem werk ik veel, geef hem rekenen en zit begeleid bij groepen waar hij in zit. Hij is ook hypochonder, zijn adoptievader is 2 jaar geleden overleden aan kanker. Hij denkt dat hij ook ziek is, heeft elke dag een nieuw kwaaltje en is er van overtuigd dat hij ook iets heeft. Zijn grote passie is worstelen, hij wil met alles worstelen (bal, mat, muur, deur e.d.).
Leerling A.; 17 jaar. Een meid waar ik veel mee werk. Afgelopen week vertelde me ze dat ze zich erg bij mij op haar gemak voelt (een mooi compliment). A. is een ongewenst kind van een drugsverslaafde moeder. Toen haar moeder zwanger van haar was heeft ze zichzelf mishandeld om zo een miskraam op te wekken (zichzelf van de trap gooien, in haar buik steken met messen e.d.) A. is heel angstig, heeft 14 diagnoses in de DSM, is elke seconde anders (blij, boos, schuchter). Ze kan van heel vrolijk naar heel boos gaan, ze heeft veel houdingen (medewerkers moeten haar met zeker 4 personen vasthouden voor ieders veiligheid). Ook vergeet A. veel, bijna alles. Ze kan elke dag hetzelfde aan je vragen.
Leerling R.; 15 jaar. Een meid dat als hoofddoel in haar leven heeft: Voedsel & eten. R. is te motiveren met eten, ze komt veelal laat op school, net voor de lunch. Ze heeft de laatste jaren geen onderwijs gehad, omdat ze dit weigerde en ze niet wisten hoe ze met haar om moesten gaan. R. heeft een aangepast rooster, ze hoeft niets te doen. Elke les wordt aan haar gevraagd of ze wil deelnemen, het antwoord is meestal nee (hoewel ze wel steeds meer wil doen, ze doet nu elke dag rekenen, een grote stap vind de organisatie). R. heeft, om haar te motiveren voor school, veel activiteiten buiten de deur; ze gaat 2 keer per week zwemmen, 2x per week naar het asiel om de katten te aaien, naar een kunstclub e.d. R. praat niet veel met mensen om haar heen, maar veel met mensen in haar hoofd. Ze heeft 3 personen, een links naast haar, één rechts naast haar en 1 persoon boven. Hiermee voert ze hele gesprekken en heeft ze veel lol (ze lacht heeel veel).
Leerling W.; 11 jaar. W. heeft de klassieke vorm van ADHD. Hij is heel druk, heel eigenwijs, schreeuwt veel en is erg snel heel driftig. W. is uit huis geplaatst toen hij 6 maand oud was wegens seksueel misbruik.
Leerling T., 14 jaar. T. is de enigste donkere jongen in de klas, hij houd van dansen en muziek (hij is groot fan van Justin Bieber). Hij is niet gemotiveerd en wil de hele dag het liefst slapen. Hij houdt van vrouwen, en vind het erg lastig om zichzelf hierbij te beheersen. Ik ervaar dat niet als dreigend, maar de meeste vrouwelijke medewerkers wel. T. komt heel dicht bij je staan, of voor je staan op 1 cm afstand van je gezicht, ook vraagt hij veel om knuffels e.d. T. komt uit een ‘gangsterfamilie’, hij was loopjongen voor zijn oudere broers en heeft agressie problemen. T. is uit huis geplaatst omdat hij zijn jongere broertje in brand probeerde te steken toen hij boos was (zijn broertje vastgebonden en met benzine overgooit, hij kreeg het door zijn beperking alleen niet voor elkaar om de lucifer aan te steken).
Leerling D.2, 15 jaar. Zo autistisch als een deur. Als hij boos is, is hij niet boos! Maar zijn hersenen, hij beweegt zijn mond omdat zijn hersens niet kunnen praten. Hij wil perfect schrijven, perfect alles doen. Tijdens schrijven kan hij 10 minuten bezig zijn om een woord op z’n perfects te schrijven (hij gumt letters zeker 8 keer uit voordat het goed is). Hij laat een snor staan, want alle mannelijke medewerkers in mijn klaslokaal zijn z’n voorbeelden, en die hebben een snor/baardje.
Leerling D.3, 16 jaar. D. is bijna 2 meter en slungelig. Hij is slim en rustig in de klas. Niet altijd even gemotiveerd, maar hij doet zijn best. D. heeft een geschiedenis van seksueel misbruik (zowel thuis, als pleeggezin als in een tehuis is hij misbruikt), en geen idee hoe hij met mensen om moet gaan. Dit komt door zijn geschiedenis als beperkingen. Ik mag nooit met hem alleen zijn, want hij heeft enkele keren geprobeerd om vrouwelijke collega’s aan te randen.

Een heftige klas, maar erg leuk en leerzaam om mee te werken. Geen dag is hetzelfde!


Weekendindeling:
Op vrijdag 9-3 ben ik met Manel naar Augusta gegaan om daar andere GEO’s te ontmoeten. Wij zijn met Jody (Italie), Gudrun (Duitsland) & Ann Kristin (Noorwegen) naar verschillende barretjes geweest. Zaterdagavond een luie avond op de bank met Ellen; films kijken en hits luisteren van toen we nog piepjong waren, uit de ’90 & ’00.

Vrijdag 16-3 Bloomfields; Het café op 7 minuten loopafstand, flesjes bier voor een fijn prijsje en heel veel randebielen! In één woord gezellig! Meestal speelt er een live bandje, maar vanavond was er een DJ. Ik had vooraf maar een spel meegenomen naar het café, dat is altijd handig als de randebielen (te) veel drinken en dan als achterlijken gaan dansen haha! Maar het was een gezellige avond met mijn NL & ES huisgenoten!
Op zaterdag richting Boston voor St. Patricksday! Het feest van de Ieren waarbij iedereen in het groen is uitgedost. Eerst moesten we in Augusta onze vingerafdrukken afgeven, we worden weer eens gescreend op een crimineel verleden! Daarna stoppen bij de Alcoholoutlet in New Hampshire! En toen 3 uur lang verdwalen in Boston. Uiteindelijk aangekomen bij het huisfeestje, die al uren aan de gang was. Een paar biertjes gedronken daar, hapje eten, in het park een biertje en daarna verschillende kroegen in om een groen biertje te drinken.
De volgende ochtend, zondag, weer op naar Boston voor de St. Patricksday Parade. Auto geparkeerd aan het einde van een metrolijn en met de metro naar het midden van de stad (zie foto van de drukte!). Het weer was heerlijk! Lekker in het zonnetje de parade en alle groen uitgedoste mensen bekeken.

Op zaterdag 24-3 op naar het Huisfeestje in Windham (in dat huis heb ik gelogeerd tijdens mijn eerste twee weken in Maine), het was een gezellig feestje met een kampvuurtje, pingpong, pool & gezellige (GEO) gesprekspartners! Op zondag was er een zeer belangrijke dag in Maine: Maple Sunday! Maple syrup is zeer populair, Maine staat er om bekend. Maple sap wordt getapt uit speciale bomen, dat word gekookt (40 gallons Maple sap wordt 1 gallon Maple Syrup). We hebben een kijkje genomen in een Saphuis, daar allerlei dingen geproefd (lekker hoor!). De ideale zondagactiviteit (in de regen, blegh).

Vrijdag de 30e maart had ik een soort van ‘baaldag’, en ja dan houd ik van eten! Eerst een hele dag training gehad met mijn nieuwe team, om alle houdingen weer te oefenen e.d. Het sneeuwde die dag weer (een week 25 graden gehad, week later weer sneeuw en een harde koude wind, bah) ’s Avonds ben ik naar de beste plaatselijke pizzaboer gegaan en heb daar de familiedeal besteld (ik was even vergeten dat het Amerika was met grote hoeveelheden). Een ontzettend grote pizza, broodsticks (een soort pizza met kaas & knoflook, met extra tomatensaus in n bakje) en een 2.5 liter fles cola. Filmpje gekeken, lekker op de bank met m’n dekentje & voedsel, heerlijk!
Op zaterdag de 31e ben ik met Manel uit eten geweest bij een ouderwetse pub, lekker knus, totaal niet Amerikaans. Daarna doorgereden naar Waterville (20 minuutjes rijden, meer studenten, meer uitgaansgelegenheden) daar uitgeweest. En daar gaat ook alles dicht om 1 uur. Zondags bij een collega wezen kijken bij haar paardrijles, kijken of de manege mij aansprak. Ook het recreatiecentrum van Skowhegan ontdekt, hier kun je als inwoner gratis sporten, ideaal na alle burgers/pizza en Pu Pu Platers (ideaal bij de chinees, heel veel vlees!)

Met Pasen weinig gedaan. Op goede vrijdag gewerkt, ’s avonds naar een feestje geweest van één van de GEO’s. Zaterdag sightseeing en ’s avonds met een biertje op de bank een filmpje kijken. 1e paasdag uitgebreid ontbijt gemaakt voor mezelf en de gebruikelijke zondag dingen gedaan (skypen, mailtjes versturen, les voorbereiden e.d. En natuurlijk mijn Roadtrip voorbereiden!!!). 2e paasdag doen ze niet aan, dus gewoon gewerkt.

GEO:
Mijn exchange organisatie is op het moment erg goed bezig. Niet dus!
Na mijn NL huisgenoot uit huis gezet te hebben.. (ze had 3 uur om al haar spul te pakken en het huis te verlaten, want ze was er al 3 dagen langer dan haar contract. Vooraf is er geen contact geweest wanneer ze het huis moest verlaten, en ze kon mijn gast zijn. Het huis is tenslotte groot genoeg!)
De medewerkers van GEO wilden graag een Meeting met alle GEO’s die in Maine woonden, het liefst zo snel mogelijk, en iedereen moest erbij aanwezig zijn! Die meeting is niet gelukt, dus is besloten een skypemeeting te doen met de Maine groep (afgelopen dinsdag, 24 april). Hierin vertelden ze ons dat GEO officieel niet meer bestaat. Na problemen te hebben gehad met de Visasponsor kon de ‘Mei groep’ niet in de USA komen, een groep van 50 personen is een maand van te voren afgezegd.
Om een lang en heel ingewikkeld verhaal kort te maken: GEO heeft al haar medewerkers (onze mentoren) ontslagen per 1 mei aanstaande. Wij zijn de eerste en laatste GEO groep. Bij problemen en vragen kunnen we de directeur van GEO bellen, hij zal onze mentor worden voor alle GEO’s. Wij mogen in de USA blijven en ons programma afmaken (zowel de 12 maanden als 18 maanden). Als ik zou willen kunnen ze mij nog een verlening geven van 6 maanden, maar dat wil ik niet!
Ik ben heel benieuwd hoe dit allemaal verder gaat!!
(de State Department heeft onderzoeken ingesteld naar onze Visa sponsor, maar volgens mij ook naar GEO, ik moet de laatste tijd redelijk veel evaluatieformulieren invullen…)

IN MIJN VOLGENDE WAARBENJIJ.NU VERTEL IK ALLES OVER MIJN ROADTRIP!!

  • 30 April 2012 - 18:15

    Annie Eissink-Leusin:

    Iris,
    Heel veel succes bij al je belevenissen veel ervaringen van over de wereld, hoe anders gaat het erdaar aan toe, dan hier, zeker in "ons "Bentelo.
    Vandaag was hier in Bentelo het Oranje feest prachtig weer erbij ongeveer 200 personen deden mee aan de fietstocht, heel gezellig daarna in de tent dat zal nog wel even doorgaan vanavond.
    Heel veel leerwerk plezier wens ik je toe Iris.
    Groeten Annie Eissink-Leusink.

  • 16 Mei 2012 - 20:06

    Gerrie:

    Hoi Iris,

    Tis weer een heel verhaal, boeiend.
    Leuk om te lezen.Blijf je volgen.
    Groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Op 31 oktober '11 is mijn reis naar the United States Of America gestart. Begonnen in Boston, toen naar Worcester vanuit is mijn Global Exchange Opportunities orientatie gestart. Sinds 4 november woon & werk ik in Grand Rapids Minnesota, en maak vanuit hier allerlei uitstapjes in dit grote 'vette' land!

Actief sinds 14 Feb. 2011
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 36811

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2011 - 15 November 2012

Een klein meisje in een Vet land

01 Februari 2011 - 11 Mei 2011

Exchange to Helsinki

Landen bezocht: