Oriëntatie op mijn werkplek… - Reisverslag uit Grand Rapids, Verenigde Staten van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu Oriëntatie op mijn werkplek… - Reisverslag uit Grand Rapids, Verenigde Staten van Iris Fluttert - WaarBenJij.nu

Oriëntatie op mijn werkplek…

Door: irisfluttert

Blijf op de hoogte en volg Iris

16 November 2011 | Verenigde Staten, Grand Rapids

Oriëntatie op mijn werkplek…
Van woensdag 9 tot woensdag 16 november

Oriëntatie bij North Homes:
De eerste oriëntatie bij North Homes zit erop. Waar ik kom te werken is de ‘residental Cottage’. Deze cottage is opgesplitst in een jongens en in een meiden groep. Mannen mogen bij jongens werken, en vrouwen met meisjes, niet gemixt word ons verteld. Ik hoop dat de praktijk toch net iets anders uitvalt!
North Homes in Grand Rapids bestaat uit verschillende onderdelen. Je hebt Teens in Transition (speciaal voor jongens rond de 18 jaar, die ondersteund worden in de dagelijkse dingen. Zodat ze zich tot zelfstandige volwassenen kunnen ontwikkelen. Er wordt een soort kamertraining aangeboden, cv en werk ondersteuning, sociaal gedrag e.d. ed.). Ook is er een Itaskincentre, dit bestaat uit meerdere onderdelen. Een gesloten afdeling, echt een gevangenis voor jongeren. Ze zijn geboeid als ze uit het cellencomplex komen, hebben allen dezelfde kleding aan, de deuren gaan op slot, alles is individueel (vond ik een heftige afdeling!). Ook is daar een half open afdeling, de jongeren hebben een eigen kamer die ’s nachts op slot gaat (wederom Jongens & meiden gescheiden). De omgang die ze onderling hebben is: ze mogen met elkaar 1 uur per dag televisie kijken en zitten bij elkaar in een klaslokaal.
Voor de Cottage & de Itaskincentre jongeren is er school binnenshuis. Er zijn 5 lokalen waarin les gegeven word, jongens & meiden gescheiden. In de pauze lunchen ze in dezelfde ruimte, de jongens zitten rechts in de kantine en de meiden links, ze mogen niet met elkaar praten.

Wat ook erg anders is: We hebben tijdens de oriëntatieweek les gehad in vasthouden, jezelf losmaken van een jongere (als ze aan je haar trekken, je bijten of je vasthouden), jongeren transporteren, en bepaalde grepen om een kind/jongere op de grond vast te houden (dit mag alleen gebruikt worden als er geen ander middel ingeschakeld kan worden, maar ik de praktijk blijkt dat er vele grepen dagelijks worden toegepast...).
Verder heb ik tijdens de oriëntatieweek veel video’s en DVD’s bekeken met uitleg, oefeningen gedaan,101 formulieren invullen, eerste hulp gehad (inclusief reanimatie op poppen), wat te doen bij een orkaan of aardbeving, hoe een jongere te transporteren e.d. Wel erg leerzaam, maar ik had ook soms het gevoel dat dit een snelcursus ‘hoe om te gaan met jongeren’ was. Het merendeel van de Amerikanen is laag of niet geschoold, zitten wij sociale Europeanen hier op de goeie plek om iets te leren?! Vast wel, en anders altijd de andere cultuur!

Deze week, donderdag, heb ik een afspraak met Ed. Ed is de supervisor van de cottage. Hij gaat me vertellen op welke dagen ik ga werken (zeer waarschijnlijk worden dit vaste dagen, heel anders als bij het centre, want daar krijg je elke twee weken een rooster). Ik moet vast na gaan denken welke dagen ik structureel vrij wil hebben, dat vind ik nog wel lastig haha!

Ik houd jullie op de hoogte hoe mijn eerste echte werkweken gaan. Nouja, werkweken.. Mijn eerste maand op de werkvloer bestaat uit ‘shadowing’. Vooral observeren wat mijn collega’s doen en de jongeren op de achtergrond leren kennen. Hiervoor staat een maand, maar als ik me er goed bij voel mag ik ook al eerder de werkvloer op om echt te gaan werken! Een prettig vooruitzicht!

Extreme house make-over?!..
Dat is helaas niet gebeurd haha, we hadden graag Ty in willen schakelen. Maar het gaat qua huis de goede kant op. Ik heb er enkele meubels bij (nachtkastje & klein kastje). Ook heb ik nog enkele dingen aangeschaft om het mezelf zo comfortabel mogelijk te maken (extra kussen, broekhangers, lekker snoepjes, mijn voorraadkast aangevuld waarmee ik zeker 3 maand vooruit kan e.d.);)
De ‘klusjesman’ is geweest en heeft onze wasbakkraan & douche gefixt, ook de oven kunnen we nu gebruiken, de wasbak en kraan lekken niet meer, we hebben een thermostaat gekregen (toch erg handig om zelf de tempratuur te regelen!!). En van de huisbaas mogen we nog gordijnen uitzoeken (er is slechts luxaflex aanwezig, en daar komt best veel licht en kou door kan ik je vertellen). Dus het wordt er wel beter en beter op! Ook hebben we een bon gekregen van de huisbaas als ‘excuus voor het ongemak’, we mogen uiteten bij Sammy’s: een lokale pizzarestaurant twv 50 dollar. Die gaan we vanavond maar eens opmaken! Nu zijn we allemaal nog bij elkaar, en vanaf morgen draait iedereen verschillende en wisselende diensten, dus zien we elkaar zeer waarschijnlijk heeeeel weinig!

‘Minne-snow-ta’
Volgens mij is de winter hier officieel begonnen… Vorige week heeft het eventjes gesneeuwd, het was de dag erna gelukkig weer weg :)
Maarrr gister heeft het gesneeuwd (zie de foto’s hiernaast, ze zijn gemaakt binnen 3 uur). Het is hier nu wit, koud en glad. Er ligt een redelijk sneeuwlaagje, en zeer waarschijnlijk valt er vanavond weer nieuwe verse sneeuw. Ik ben gegarandeerd van een witte kerst!!
Wat qua weg erg handig is: Amerika heeft gele wegmarkering :)

‘Paar uurtjes verschil’
Als ik opsta gaan jullie naar bed.. Dat is niet helemaal waar, maar er zit wel redelijk veel tijdsverschil tussen Nederland en de States. Om precies te zijn 7 uur (tijdschema UTC -06.00); wel handig om dat even in het achterhoofd te houden qua telefoontjes & skype-dates! Voor het gemakje even een overzichtje:
Grand Rapids, MN, USA Nederland
12 (noon) 19.00
1PM (13u) 20.00
2PM (14u) 21.00
3PM (15u) 22.00
4PM (16u) 23.00
5PM (17u) 00.00
6PM (18u) 01.00
7PM (19u) 02.00
8PM (20u) 03.00
9PM (21u) 04.00
10PM (22u) 05.00
11PM (23u) 06.00
12 07.00
1AM 08.00
2AM 09.00
3AM 10.00
4AM 11.00
5AM 12.00
6AM 13.00
7AM 14.00
8AM 15.00
9AM 16.00
10AM 17.00
11AM 18.00

‘Andere verschillen’
Tanken: Ongelood kost hier 3.49. Dan denk je; poh duur. Maar dat is het niet! Benzine gaat hier per ‘Gallon’. 1 gallon is 3,785 liter. Heb met mijn witte wagentje een volle tank voor ongeveer 30 dollar.
Koers: De dollarkoers is op het moment 1.34. 1 euro is dus 1.34 dollar.
Voltage: In Amerika is er een 110 volt systeem (in Nederland 220 volt). Ook zijn de stopcontacten anders (3 pinnetjes). Ik heb dus een omvormer gekocht!
Prepaid telefoon: Het systeem werkt hier iets anders, wat het zelfde is: Je betaald vooruit. Sms’en & bellen word verkocht in aparte bundels (alles samen kost al snel 50 dollar per maand, en dan heb je het unlimited). Op mijn telefoontje heb ik 25 dollar gezet, hier mag ik 3 maanden over doen om dit op te maken (klinkt goed) maarr elk sms’je dat ik verzend kost 20 cent, elk sms’je die ik ontvang kost ook 20 cent en bellen kost 10c/m. maar dan kan ik wel 3 maand over mijn 25 dollar doen, ipv een vast bedrag per maand ;)

Lengtematen: iemand van 1.65 centimeter is in het Amerikaans 5’5” (5 feet 5 inches).
1 inch = 2.54 cm, er zitten 12 inches in een foot
1 foot = 30,47 cm, 3 feet staat gelijk aan 1 yard
1 yard = 0,91 m, dus bijna 1 meter
1 mijl = 1,609 km, en 1 km = 0,621 mijl
Gewicht aanduiding, gewicht is natuurlijk ook net even anders;
1 ounce = 28,35 gram
1 pound (lb) = 455 gram, bijna een halve kilo dus
1 pint = 0,473 liter
1 quart = 0,946 liter
(Alles is in the USA natuurlijk wel supersized. Een kleine cola bij de Burger King is in NL een large. Een zakje chips (wat je aan kinderen geeft als snack) is bij ons de normale chipsverpakking.)

De temperatuur in de VS wordt gemeten in Fahrenheit (F). Berekening naar Celcius (of "Centigrade" zoals het in de VS genoemd wordt). Fahrenheit = Celcius x 9/5 + 32 of andersom: Celcius = (Fahrenheit - 32) x 5/9.
20 F = -7 C
32 F = 0 C
60 F = 15 C
80 F = 27 C

Loon: Amerikanen verdienen over het algemeen slecht. Veel personen, bijvoorbeeld serveersters, leven van fooien. De gemiddelde fooi ligt rond de 15% van de rekening (20% als je erg tevreden bent, 10% als niet zo was.) Fooi geven hoort (moet!) hier.
Tax: taxes worden hier niet vermeld in de totaalprijs. In de supermarkt komt er tax bij. In het hotel betaal je extra citytax & roomtax. Bij een restaurant komt er tax bij, overal eigenlijk.

En ook niet onbelangrijk, kleding & schoenen (de mode in Hillbillytown is niet top haha!)
Kledingmaat: Europees een confectiemaat 36 is hier een confectiemaat 8. En mijn schoenmaat is hier een 5 of een 6.

Maximumsnelheid: Is hier echt niet hoog! Op de highway mag je maximaal 65 miles (dat is echt de max. Veel stukken is rond de 55 miles). 1 mile is 1.6 kilometer. (grote steden in de ‘buurt’ van Grand Rapids zijn Duluth: 1.5 uur rijden & Minneapolis/St. Paul 3.5 uur rijden)
De highway klinkt als ‘snelweg’ maar het concept is wel erg anders. Op de highway staan ook stoplichten e.d. Eerst krijgt je een geel bord te zien, zodat je je kan voorbereiden tot stoppen (zie foto), en enkele honderden meters later volgt een stoplicht. Ook doen ze niet aan vangrails, er is een natuurlijke midden scheiding. Ook mag je elkaar links of rechts inhalen (zowel auto’s als vrachtwagens, maakt niet uit).

  • 30 November 2011 - 19:57

    Diny:

    Iris ik heb met pleizier je verslag gelezen. Volgens mij hou je van winter en meren, just like Finland.
    Scheuren over de highway is er dus niet bij, geruststellend voor ouders.
    Is je werk like 'Oldenkotte' in America?
    Je moeder zal tevreden zijn bij het zien van je 'klerekast'.....wat netjes!

    Groetjes en tot je volgende verslag.

  • 30 November 2011 - 20:37

    Anke:

    Hey Iris, Nice story. Wanneer gaan we skypen?? Ik kan praktisch dagelijks na 17.30. Wat is jouw rooster??
    Henig aan!!
    xxx

  • 18 December 2011 - 15:52

    Carmen:

    Hoi Iris,

    Erg leuk om je verhaaltjes te lezen!! En ook leuk die uitleg over hoe het allemaal in Amerika werkt! Wel jammer zeg dat het met het huis allemaal niet zo mee zat, maar aan de fotos te zien ziet het er nu goed uit! Zullen we binnenkort een keer skypen om eens lekker bij te kletsen? Laat maar weten rond welk tijdstip jij het beste kunt. Ik kan in de avonden wel tijd vrijmaken. Ik kijk alweer uit naar je nieuwe verhaal!! Doe het rustig aan!! xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Op 31 oktober '11 is mijn reis naar the United States Of America gestart. Begonnen in Boston, toen naar Worcester vanuit is mijn Global Exchange Opportunities orientatie gestart. Sinds 4 november woon & werk ik in Grand Rapids Minnesota, en maak vanuit hier allerlei uitstapjes in dit grote 'vette' land!

Actief sinds 14 Feb. 2011
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 36812

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2011 - 15 November 2012

Een klein meisje in een Vet land

01 Februari 2011 - 11 Mei 2011

Exchange to Helsinki

Landen bezocht: